Framtida lokförare

I maj när jag vaknade upp på hotellet i Jönköping så hade några trollungar skrivit ett brev åt mig genom sin dagisfröken. Så här löd det:

IMG_20160530_134705
Finns tråkigare sätt att vakna upp på. Jag svarade så här:

Hej på er små trollungar. Tack för brevet med frågorna.

Hur styr du tåget?
I tåg finns det ingen ratt. Det är för att tågen går på räls, när rälsen svänger så svänger tåget. Men ibland så delar sig rälsen i två och finns det är person som kallas Tågklarerare som hjälper oss. Tågklarerarna sitter i ett hus vid de stora järnvägsstationerna och övervakar tågtrafiken på stora datorskärmar, tågklarerarna ser till att alla växlar ligger rätt så att vi kommer fram till rätt stad.

Ibland när man ska köra till någon fabrik ute i skogen så kan det hända att lokföraren får gå ut och lägga om växlarna själv. Varje tågklarerare har ungefär 8 stycken stora datorskärmar kopplade till sin dator för att kunna ha koll på allt som händer. Det är de som bestämmer när vi får köra och det är de som bestämmer när vi ska stanna tåget.

Tågklareraren är den som ser till att inga andra tåg finns på spåret när jag kör så att man inte krockar med tåget. Lokförare måste alltid göra som tågklareraren säger.

Kan man vända tåget?
Det är lite svårare att vända med ett tåg. Man stannar tåget och bromsar ner vagnarna så att de inte rullar iväg. Sen kopplar man loss loket och gör en så kallad rundgång. Det innebär att man kör bort loket till andra ändan av vagnarna på ett sidospår. Sen kopplar man på loket på vagnarna i den ändan och kör iväg åt andra hållet.

Fiser lokförare på jobbet?
Lokförare fiser så ofta de hinner och kan, så om ni ser en lokförare som kör med rutorna nere så är det antagligen för att han släppt sig.

Sitter du ensam och kör tåget?
Lokförare kör oftast ensamma. Men ibland när man kör passagerartåg kommer ombordpersonalen som tittar på passagerarnas biljetter in och pratar med oss. Det brukar ha kaffe med sig när de kommer in till oss och ibland om man är riktigt snäll så får man även bullar och kanske lite mjölk av dem. Det tycker vi är trevligt, vi blir bortskämda av ombordpersonalen.

Ibland vill även andra lokförare åka med hem för att de slutat arbeta på annan ort. När man sitter ensam och kör så lyssnar vi oftast på radio, Spotify eller Podcast. För i alla lok finns det en bra stereo man kan lyssna på.

Hur kan dörrarna stängas av sig själva?
Man kan tro att dörrarna öppnas och stängs av sig själva men det är lokföraren som öppnar och stänger. När vi stannat med tåget på järnvägsstationen så tittar vi vilken sida av tåget passagerarna står och väntar på och så frilägger vi dörrarna och öppnar dem så att passagerarna kan kliva på. När alla passagerarna klivit på och av tåget så blåser avgångssignaleraren i sin visselpipa och säger, ”tid för avgång, dörrarna stängs” Så trycker han in en knapp och ”plingar” till lokföraren som då vet att han kan stänga och förregla dörrarna och köra. Om ni ska leka tåg så behöver ni vara en lokförare, en person som jobbar i bistron och säljer kaffe till passagerarna, en biljettkontrollant, en avgångssignalerare längst bak på tåget som kan vissla och massor med passagerare.

Varför blixtrar det under tåget?
Rälsen är av metall och det är även hjulen på tåget. När de gnids mot varandra så blir det väldigt högt ljud så många måste hålla för öronen ibland och ibland blixtrar det, särskilt när spåren svänger. Det är lättast att se på kvällar när det är mörkt ute. Ibland kan det även bli rött på hjulen på tåget när lokföraren bromsar. Det beror på att bromsarna blir så varma att det nästan glöder om hjulen.

Hur får lokföraren som middag?
Lokförare har ofta med sig egen mat i matlådor och när vi kommit fram till rätt stad med tåget så har vi oftast en lång rast. Då går vi till vårt personalrum och där har vi matsal med mikrovågsugnar, spisar, maskiner så vi kan få färskt kaffe och varm choklad eller kolsyratvatten. Där finns också sköna soffor, tv-rum, sängar och massor med gratis frukt. Finns det inte eget rum med säng så bor lokförare på hotell och då får man oftast frukost eller middag på hotellet. Ibland blir man hungrig när man kör tåg men då finns det mikrovågsugnar och en spisplatta på loket så man kan värma mat, soppor eller koka kaffe på tåget.

När man är klar med sin lokförarutbildning så får man en speciell mugg i metall. Denna muggen kan man använda både som kastrull och kaffekopp. Då kan vi värma soppa direkt i muggen medan man kör och dricka ur den sedan när den svalnat lite. För den muggen kan bli jätte varm. Lokförare brukar ha med sig kaffe, vatten, nötter och frukt när man kör.

Hur långt kan man åka med tåget?
Man kan köra jätte långt med tåg. Men man orkar inte köra så långt. Man får köra maximalt i 5 timmar sen måste man ha minst 30 minuters rast sen får man köra 5 timmar igen. Efter det måste man ha en lång rast, oftast har man ledig till dagen efter. Ibland måste vagnarna ända upp till Norrland och då kör jag i några timmar. Sen står det en lokförare och väntar på mig och tar över mitt tåg och kör det vidare. Efter ett tag står en annan lokförare vid spåret och kör sista biten.

Man måste hjälpas åt för att det inte ska bli för jobbigt att köra tåg. Men oftast kör vi kortare sträckor på 3-4 timmar och sen har vi lång rast innan man kör hem igen. Igår kväll slutade jag i staden Falköping och skulle vänta i flera timmar på att få skjuts hem med ett passagerartåg. När jag satt på perrongen kom Oljetåget från Jönköping som är ett tåg med stora tankvagnar fyllda med dieselolja och bensin och körde in på järnvägsstationen. Jag hade lokföraruniformen på mig och frågade om jag fick skjuts till Göteborg och givetvis fick jag det.

Han stannade precis utanför parkeringen där min bil stod och jag kom hem flera timmar tidigare. Så snälla är lokförare. Ibland kör man på dagen och ibland på nätterna. Ibland kör man mitt i skogen eller genom städer och ibland kör man till och med köra precis bredvid stranden utmed havet.

Man ser mycket vilda djur när man kör tåg. Älgar, rådjur, rävar, örnar och grävlingar och en gång såg jag till och med en stor tjock gris som hade rymt som stod och bökade bredvid rälsen.

Kan lokföraren stanna tåget om han behöver kissa?
När man kör passagerartåg kan man gå på toaletten på tåget när man har stannat vid en järnvägsstation för att släppa av passagerare. Eller så kanske man hinner springa in i personalrummet på järnvägsstationen och gå på toaletten där.

När man kör godståg som är de där riktigt långa tågen utan passagerare så kan man stanna nästan vart man vill. Då säger man till tågklareraren att man behöver stanna och då säger han att man kan stanna vart man vill på natten och på dagen tar de tåget åt sidan på ett sidospår någonstans så får man springa in i buskarna och göra det man ska. Men oftast försöker man gå på toaletten innan man börjar arbetspasset.

Tåg går oftast på stark ström som finns i elledningarna över tåget. Därför får man absolut inte klättra på vagnarna även fast det finns stegar på en del vagnar. Det räcker med att man kommer nära elledningarna så kommer det en stor stark blixt som kan bli flera meter lång och den är jätte farlig. Man får inte heller klättra på stolparna till elledningarna för då kan man få ström i sig också. Man ska heller inte leka i närheten av rälsen för tåg har inte så bra bromsar och kan därför inte stanna om någon är på spåren.

Perrongerna som man står på när man väntar på tåget får man inte leka på heller. Det är en hög kan där och trillar man ner kanske man inte klarar klättra upp igen när tåget kommer. Man ska heller inte cyklar, åka inlines eller kickboard på perronger.

Hoppas ni fått svar på alla frågor nu och ni får gärna komma med fler frågor så ska jag försöka svara så fort jag kan.

Med vänliga hälsningar
Lokföraren Mattias

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

2 reaktioner till “Framtida lokförare”

  1. Hejsan

    Tack för en intressant blogg.

    Jag har funderingar på att studera till lokförare i Nässjö men jag har några frågor till dig gällande utbildningen och yrket

    1. Intagningstestet som skall göra hur ser det ut? Matte är inte min starka sida och undrar vad jag måste plugga på inför provet

    2. Är utbildningen bra förknippat med hur yrket ser ut i verkligheten?

    3. Vad är det sämsta med yrket?

    Hade det bra

    Sandra

  2. Jag tror jag bloggat om testerna i bloggen. Jag gjorde ju testerna för skolan i Mjölby och bet inte om de skiljer sig från Nässjö. Ska leta upp det ikväll. Det är inte mycket matte. Väldigt Basic och kan utföras av någon i mellanstadiet. Tänk på att hålla tempo utan att stressa. I mattedelen ska en siffra hållas i minnet till nästa tal. Sög siffran högt så kommer du ihåg den även om du börjar känns dig stressad. Men stressa inte. Du kan egentligen inte plugga inför testerna men jag körde olika memoryspel mm på tid varje dag i någon vecka innan för att lära mig jäkta istället för att stressa. Försvarsmakten hade en massa tester på sin sida förr som jag övade på också. Bara kör alla test du kommer över för att motionera hjärnan ordentligt dagarna innan. Vila hjärnan sista dygnen. Kom ordentligt utsövd.

    Utbildningen i Mjölby och där var utbildningen perfekt. Man läser bara relevanta saker varvat med praktik. Du kommer nästan vara klar lokförare efter halva tiden kunskapsmässigt. Men det behövs massor men körtimmar innan man är riktigt duktig. Jag har kört ett år nu och nu känner jag mig Ganska varm i kläderna. Men jag får fråga mycket fortfarande men man klarar sig själv och löser det mesta själv.

    Sämsta med yrket beror lite på vem du frågar och om man kör gods eller persontåg. Sämsta med gods är att man är borta mycket och sover på annan ort ofta. Bästa med gods är att man är borta mycket om sover på Annan ort ofta. Sämsta är att man är ensam i hytten. Bästa är att man får vara ensam i hytten. Det sämsta är att man ibland för slita lite och väcka ihop vagnarna själv innan avgång. Det bästa är att man för slita lite ibland och växla ihop vagnarna själv innan avgång ibland. Ja du fattar. Du kommer trivas, antingen på gods eller personsidan. Fjärrtåg eller pendeltåg. Man hittar alltid något som passar och man har ofta möjlighet att kunna påverka sitt schema till viss del. Du kanske bara vill köra pendeltåg dagtid för att du har barn. Då kan man på en del ställen ha “dagisschema” för att underlätta hämtning och lämning på dagis.

    Ha det bra Sandra och ställ gärna mer frågor.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg