Hallsberg, vattenhålet för oss sociala lokförare

I lördags vaknade jag upp i Varberg efter några timmars välbehövlig sömn. Har jobbat ganska mycket det senaste och mitt schema har inte varit det bästa under augusti och september. Oktoberschemat däremot ser bra ut, bortsett från att jag inte fick igenom mina önskemål och var tvungen att skippa Taekwondoträningen resten av terminen.

Ska snacka allvar om detta med någon snart. Jobbet som lokförare är det bästa som finns men fritiden går ju trots allt före. Jag behöver ledigt två kvällar i veckan för att träna Taekwondo med det verkar inte som att det funkar på Green Cargo. Taekwondo är ingen sport man kan träna lite då och då och kanske en gång i veckan. Det handlar om att nöta in tekniker och öva, öva, öva tills de sitter reflexmässigt utan att behöva tänka.

Tränar alla andra 2-3 ggr i veckan så funkar det inte att jag kommer dit 1 gång i veckan och tror att jag kan hänga med de andra i utvecklingen. Men som sagt är oktober schemat mycket bättre än de två senaste och jag har jag lagt in lite andra önskemål i höst så jag ska titta på utfallet på det under två månader och sedan göra mer korrigeringar.

Jag har fått lite längre uppehåll på bortaorterna och sover hela tiden när jag bor på hotell. Vaknade upp pigg i Varberg och åkte och hämtade mina vagnar i Värö. Värö ville att jag skulle få ta mina vagnar innan nästa tåg kom in så jag fick ringa och fjäska för fjärren lite. Väl i Värö stod det andra tåget och väntade vid infartssignalen och det gällde att ha lite tempo i kroppen.

Det man gör är att man drar in på sidospåret i Värö och håller fullt fart och bromsar sent bakom signalen efter växeln längst bort. Där stod växlaren redo och backade ner de tomma timmervagnarna bakom mig. Normalt sett hänger han av vagnarna, lämnar uppgiften om vagnarna och drar iväg med diesel loket igen. Men idag var det mer bråttom.

Jag går emot vagnarna och han hänger på och kopplar luften medan jag byter hytt och aktiverar ATC mm. Laddar vagnarna med luft och får uppgiften och knappar in i ATC’n. Växlaren stod kvar och hjälpte till med ett förkortat genomslagsprov. Jag k-rapporterar och gör en överladdning samtidigt som jag ringer ut mig hos fjärren. Shit, det gick snabbt idag var det första han sa.

Det var strålande fint väder som vanligt denna hösten och jag blev tagen åt sidan några minuter i Lekarekulle söder om Kungsbacka. Lämnade Lekarekulle ca 1.5h tidigt och visste att mitt avbyte antagligen inte skulle vara på plats i Sävenäs. Jag ringde bemanningen och fick numret till henne som skulle byta av mig. Inget svar, så jag skickade ett sms och sa att jag ber fjärren ställa mig i Mölndal.

Fick åka in i Mölndal men fjärren ringde direkt och sa att han låter mig köra ett bit till och ställde mig vid signalen Gubbero/Olskroken bredvid Euromaint. Retligt nära Sävenäs.

Min kollega hörde av sig och sa att hon inte sett smset förrän nu och sa at hon var påväg. Jag sa att hon inte behövde stressa för mitt pass var inte över än, jag skulle hämta Base-tåget och dra till GB Norra också. Vi pratade lite i telefon och kom fram till att vi bodde väldigt nära varandra.

Hon tog över tåget och jag varnade henne för att det bara var 14 vagnar i tåget idag så att hon inte backar ner det för långt så att strömavtagarna försvinner bakom kontaktledningen i Falköping.

Jag gick till tv-rummet och fixade lite med scheman och räknade ihop övertidstimmar mm. Köpte lite mat och tittade på Discovery under min lediga tid innan jag skulle hämta Base-tåget i Skandiahamnen. Blev lite rastlös och gick ut och klargjorde loken en timma tidigare och ringde ut mig. Det var fint väder så jag kunde lika gärna ta det lugnt och hämta vagnarna och göra rundgång i GB Norra själv med radiostyrning. Det är ju bara kul dagar då solen skiner och man har gott om tid.

Hann inte mer än till Kville innan En viss Herr Jonas ringer och frågar när jag ska lämna stallet. Jag berättar att jag redan gjort det och att jag var påväg till Skandiahamnen. Synd sa han och berättade att han var avbytet i GB Norra och att han hade tänkt ta tåget ner till Skandiahamnen själv. Detta var ju min sista tur denna lördag så det hade blivit någon timma tidigare hemkomst för mig men det gjorde inte så mycket. Kände mig på bra humör och kände för att göra denna rundgången idag.

Sa till honom att jag ringer när jag går runt på vagnarna i GB och att han då kan ta taxi till minuthandelsgatan och vänta vid övergången så fixar jag med allt och drar fram dit. Där är också signalen man ringer ut sig från så det enda han behöver göra är att testa säkerhetsgreppet och ringa ut sig. (I detta fallet fick hon nog även skriva om uppgiften för jag hade bara med ett lok men jag körde mult.)

Det är lite som ska fixas med när man byter ända på mult. Ibland ska lokbromsar lossar, speglar ska fällas in, aircon och lysen ska av men lyset ska vara på i främre hytten i bakre loket. ATC ska stängas av i ena loket och på i andra, strömavtagare ska bytas. Jag brukar köra 2, 4 på mina strömavtagare på loken men på basen gör man så mycket rungångar med både i GBG och Karlstad så då kör jag 1, 4, det innebär att främsta strömavtagaren är uppe på första loket och bakre på sista. Då behöver man aldrig byta strömavtagare vid rundgång. Den varianten har andra nackdelar men just på Base-tåget är den perfekt.

Jag pratade lite med med mitt avbyte Jonas som man hörde på brytningen kom från södra delarna av Sverige. Han såg bekant ut på något sätt men det var inte förrän i bilen på väg hem jag insåg vem han var. Det var ju mannen, myten och legenden till Sveriges i särklass bästa lokförarblogg. https://lokforaren.wordpress.com/ Det var den mannen vars blogg fick mig att ta steget att leva ut min barndomsdröm att bli lokförare och när man väl träffar honom så känner man inte igen honom först. Galet!

Söndagen skulle börja med att jag skulle hämta base-tåget och avslutas med att jag skulle köra posten till Hallsberg. I multen jag hämtade från lokstallet va RC4 1290, världens finaste lok.

Rc4 1290
Världens vackraste Rc4 lok

Så kul, klargjorde båda loken och körde ner till Skandiahamnen. Där försvann spänningen och huvudbrytarna gick ur. Det hände upprepade tillfällen någon gång tidigare i veckan och när jag berättade det för fjärren blev de förvånade att jag påverkades av problemen uppe vid centralen.

Det var samma visa denna gången. Strömmen försvann till som tätt hela resan och fjärren blev förvånad över att jag inte hade spänning. Det stod någon tågentusiast (läs tågnörd) efter Skandiahamnen och filmade när jag spänningslös rullade förbi. Han måste tänkt (Wow, vad tysta tågen är nu för tiden). Kom bara till Kville och stannade innan min signal och sa att fjärren kunde ta tillbaka mitt körtillstånd och släppa tåget draget av ett diesellok som stod vid sidan om mig. “Men du har väl ström nu?” “Nej, det har jag inte!” svarade jag.

Stod där ett bra tag och mitt avbyte I GB Norra hörde av sig. Det var obemannat där och de var inte fällt in så jag kunde gå in med tåget. Men han hade gjort det en gång förut så han sa att jag skulle köra fram till signalen i stopp så skulle vi hjälpas åt att se till att växlarna hamnade rätt.

Driftledningen ringde och började fråga om varför jag stod still och jag förklarade varför och sa att jag skulle köra posten senare. De sa åt mig att ta taxi till Sävenäs och låta mitt avbyte ta över i Kville. Sagt och gjort, sa till avbytet att han får be fjärren lägga in honom i Sävenäs och göra rundgången där.

Jag var lite osäker på Posten för jag hade inte kört den ensam från Göteborg någon gång och hade bara gjort det med instruktör två gånger tidigare men det var ett år sedan sist. Snackade med förarna på Sävenäs om hur det skulle gå till och då visade det sig att den ena kollegan skulle vara Postväxlare denna kväll så då kunde jag slappna av. Han lärde mig allt jag behövde veta och nu kommer jag fixa det utan att oroa mig nästa gång.

Posten gick bra till Hallsberg som vanligt, 160km/h är ganska kul och känns ungefär lika snabbt som att köra x2000 i 200km/h för att det är lite mer skakigt och bullrigt.

Väl i Hallsberg skulle jag sova till 13:00 och nu var klockan 22:30 skulle jag tro. Jag går alltid direkt in i TV-rummet och umgås med de andra lokförarna. Det är det bästa med Hallsbergsturerna. Man sitter inte ensam på något hotell någonstans utan man har massor med kollegor att byta erfarenheter med. Jag och la mig på rummet ca 01:00 och sov som en stock.

Tog pasståget lite senare på eftermiddagen efter att jag fått i mig lite mat och åkte pass till Kil. Det var spårspring i Karlstad och polisen hade stängt av hela stationen så vi blev stående i Väse. Jag sitter alltid i vagn 1 när jag åker pass för det är där alla järnvägare brukar sitta har man lärt sig. Så även denna gången, det var tågvärdar, växlare, och lokförare där och vi började prata för fullt.

Dörren till hytten var öppen och lokföraren satt och surfade på nätet eller dyligt. Vi stod nog still i 30 minuter och jag tittade in i hytten av en slump just för att se att signalen utanför hytten gick om till kör men det såg inte lokföraren. Så jag ropade att han fick signal och alla började jubla “Äntligen” och sen började de skratta för att det var jag som hade koll på signalen.

Tog över mitt tåg i Kil och resan hem gick bra. Det gör det alltid. Ibland strular saker men jag anser att resan gått bra ändå. Dåliga körningar är de man kör hjäl djur på. Rävungen i somras svider i hjärtat än. Så länge det är soligt är humöret på topp oavsett vad som händer. Och denna hösten har varit underbar att köra tåg i.

Jag är lokförare, världens bästa yrke =)

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

4 reaktioner till “Hallsberg, vattenhålet för oss sociala lokförare”

  1. Hahaha…legend! Den var bra! Jag tackar och bockar. Förhoppningsvis springer vi på varandra senare i månaden. Ska vara i Göteborg hela oktober!

  2. Tack för bra och nyttiga berättelser.
    4e veckan på förarutb i Nässjö och Hedman matar på med fakta. Blir bra när jag kommer ut på LiA och det som fastnat trillar på plats.
    Ser fram emot att rulla ut och känna på att vara lokförare.

  3. Hej, hittade just den här bloggen och ser fram emot att läsa igenom den. Har funderat ett tag på lokföraryrket och är inne i ansökningsprocessen till TCC i Göteborg. Har tänkt mycket på det du skriver om det sociala, fritidsaktiviteter och träning på vissa tider? Vilka möjligheter har man egentligen att påverka sina arbetstider? Kan man önska sig ett schema, eller får man bara ett schema för nästa månad och så är det bra med det? Det vore tråkigt att behöva offra sina hobbys alltför mycket även om jag förstår att det kommer behövas uppoffringar. Tack på förhand!

  4. Man har möjlighet att påverka sitt schema. Men just nu strular den funktionen på Green Cargo men vad jag förstår står ska det funka hyfsat igen. Men det är långt ifrån perfekt. Man kan snacka med taktikern och fixa till schemat om det är viktigt för träning mm om jag fattat det rätt. Man får ut schemat den 15:e månaden innan. December schemat kommer alltså 15 november. Önskemålen för december ska vara klara sista oktober. Söker du till GC och har som krav att aldrig jobba tex tis och torsdag kvällar så kanske de kan lösa det.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg