Har du försovit dig?

Ännu en händelserik vecka har jag lyckas avverka som lokförare. Jag körde till Kil i veckan och bodde några timmar på hotell där. Börjar känna mig ganska bekväm på den linjen nu. Man lär sig mer och mer för varje dag och det blir därför roligare och roligare varje gång man kör till något ställe.

Jag  börjar få lite mer ordning på alla telefonnummer man måste ringa. Håller på att byta från Tre till Telenor på mitt privata abonnemang så därför funkar inte mitt privata telefonnummer just nu men den hoppar igång igen vilken dag som helst. Vill någon ha mitt tillfälliga privata nummer så får ni skriva på Facebook så skickar jag det men mitt gamla borde funka i slutet på veckan.

I torsdags var jag i Jönköping en sväng och skulle ta bilen till Sävenäs innan jag började jobba. Jag åkte tidigt och var på plats ca 1 timma innan jag började passet för jag var tvungen att läsa in mig på de lokala dokumenten för Falköping och skriva ner alla nummer mm. Ringde föraren jag skulle lösa av direkt när jag var på plats och han sa att han var strax utanför Kållered. Han var 44 minuter tidig och sa att jag skulle ringa en person i Falköping direkt för den ville att jag skulle åka på en gång annars skulle jag bli stående i Falköping ett bra tag innan jag fick börja växla ner mina vagnar.

Nu blev allt bråttom. Fick fota alla lokala dokument med plattan så jag hade med mig all info jag behövde. Tog ut körordern och la ner handdatorn i väskan. Att jag åkte tidigare betydde inte så mycket egentligen, jag skulle få sova lite längre i Falköping eller få åka tidigare och komma hem tidigare så arbetspasset skulle blir förskjutet 44 minuter tidigare helt enkelt.

Avbytet gick snabbt och jag gjorde retardationsprovet i Partille och började gasa på igen med mina tomma timmer vagnar mot Falköping. Jag ringde och meddelade att jag skulle bli 44 minuter tidig och de sa att det var helt perfekt för då skulle jag få växla ner mina vagnar direkt. Någonstans vid tunneln efter Partille försvann strömmen. Fan också har strömavtagaren gått åt helvete igen tänkte jag och kollade felmeddelanden på skärmen framför mig men strömavtagaren fungerade.

Då har eldriftledaren brutit strömmen insåg jag och började bromsa ner till halvsikt fart helt enligt JTF. Då ringde någon mig i loket och sa att de brutit strömmen för att någon satt på spåret längre fram men de visste inte exakt vart. Jag missade att hålla inne nollsektionsknappen några gånger när jag pratade i telefon och bromsade ner och kollade felmeddelanden samtidigt. Man vill ju stanna vid en signal men jag hade uppförsbacke och hann inte rulla fram så jag såg någon signal innan jag stannade på linjen.

Kollade lufttrycket och den hade skjunkit så mycket att jag fick tömma huvudledningen och säkra mot rullning. Ringde mina instruktörer och dubbelkollade så jag inte missat något som skulle göras och sen var det bara att vänta på att strömmen skulle komma tillbaka. Jag ringde Svanen och berättade vad som hämt. Han bara skrattar för att jag råkar ut för precis allting när jag kör. Allt gick ju så bra på liorna men nu händer allt på en gång.

Rd loket klarar sig på batteriet lite bättre än tex rc men tiden gick och efter 50 minuter skulle jag precis döda loket för att spara batteriet så man kommer iväg när strömmen kommit tillbaka. Just då ringde de och sa att jag hade kräm i kontaktledningen igen och fick körtillstånd när jag var redo.

Tog lite tid att ladda upp huvudledningen igen och snart var jag på rull igen. Fick stanna i Lerum och släppa förbi massor av persontåg och ett godståg innan jag fick köra igen. Fick ytterligare två stopp för att släppa förbi tåg och jag ringde Falköping och sa att jag kommer bli väldigt sen istället för tidig.

1timmar och 10 minuter sen var jag när jag rullade ner i Falköping och gick runt med loket och backade ner vagnarna med radiodosan. Tömde huvudledningen och spetade vagnarna och kopplade loss loket och drog fram det några meter och ställde av det och ringde taxin till hotellet. Sov hela tiden ut på hotellet och gick ner och gjorde funktionskontroll på de lastade vagnarna och sedan ett grundprov efter det. Fixade med alla uppgifterna i handdatorn och ringde ut mig och var i tid till Sävenäs när jag kom dit. Det är ganska kul att man är hemma i tid men får övertidsersättning ändå pga av att jag var försen till Falköping men frågan är om jag får ersättning för de 44 minuterna jag åkte tidigare från Sävenäs.

Hade 13 timmars ledigt innan jag skulle köra nästa gång så jag åkte hem och tog igen den förlorade sömnen.

På kvällen åkte jag till Hallsberg och lämnade vagnarna på i gruppen och växlade in mig i lokstallet. Två spår var fulla och jag ställde mig de det tredje och sista spåret framför lok 1038. Tänkte bara ta en kopp kaffe och sen åka hem direkt för s gruppen sa att mina vagnar var klara när jag ringde och kollade. Kollade vilket lok jag skulle ha och det var givetvis lok 1038 som nu var blockerad av loket jag kom dit med.

Fanns inget annat att göra än att sova tiden ut. Gick upp så jag var i tid till avgång i lokstallet och nu var loket som blockerat mitt lok borta som tur var. Jag klargjorde mitt lok och rullade iväg ca 5 minuter tidigt mot mina vagnar. Ringde tkl HRBG och fick växla ut efter jag berättat vilken signal jag stod vid och när jag nästan var framme vid mina vagnar ringde bemanningen mig och frågade om jag försovit mig.

Nej det har jag inte sa jag och dubbelkollade min körorder. Jag är på väg mot mina vagnar sa jag och han sa att en förare ringt och sagt att mitt lokblockerade hans. Nej det stämmer inte sa jag, jag hade lämnat lokstallet och jag var sista loket på V1 spåret. Han sa att jag skulle ha lok 1034 och att jag satt på fel lok.

Fan också. Jag hade ju kollat upp loknumren när jag lämnade Sävenäs. Hade de ändrat det nu utan att prata med mig? Jag stannade loket och tog upp plattan och fick in i Platå och kollade vilket lok jag skulle ha. 1038 stod det. Jag ringde upp bemanningen och sa att jag skulle ha lok 1038 som jag satt på och de började kolla upp allt igen och kolla med andra föraren och mycket riktigt så satt jag på rätt lok.

Jag kom till mina vagnar och kopplade loss bromsprovningsanläggningen och tog mina uppgifter. HRBG var obemannat och då måste man göra grundprov om det varit obemannat mer än 1 timma. Jag ringde tornet och frågade om de visste hur länge det varit obemannat men det var oklart. När något är oklart ska man göra grundprov så det var bara att bita i det stura äpplet och bromsprova hela vagnssättet. Lämnade Hallsberg 25 minuter sent.

Fick gå åt sidan några gånger och var 40 minuter sen till Sävenäs. Men det är så det är. Körningarna hade gått bra som jag ser det för vissa saker som händer kan jag inte råda över. Då blir man sen och jag börjar få rutin på att fylla i övertidsblanketter.

Jag trivs mer och mer för varje dag och det blir roligare och roligare. Jag har lämnat mitt gamla liv bakom mig nu och det trivs jag med. Nu siktar man framåt mot nya mål, ett nytt liv och nya drömmar. Framtiden ser ljust ut efter all skit man varit med om. Haters will hate!

Jag är lokförare, världens bästa yrke…

 

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

3 reaktioner till “Har du försovit dig?”

  1. Hej, kul och lärorikt att läsa din blogg! Är blivande lokförare, inne på termin två av tre. Du skriver på ett bra sätt så att man lätt får ett sammanhang mellan teori och praktik.

    Keep up the good work 🙂

  2. Att börja turen tidigare än angivet är frivilligt och ger dig inget ekonomiskt bidrag. Däremot kan du själv och kollegorna spara tid på det och tid är ju som bekant också pengar.

    Försöker för egen del alltid hjälpa till om möjlighet finns. Om inte annat bjuder kanske drabbade kollegor igen en annan gång 😉

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg