Olycka i Skultorp

De senaste veckorna har jag kört några gånger till Karlstad. Egentligen skulle jag bara köra till Kil men har kört hela vägen till Karlstad och hem igen. Det innebär att man får bo på Scandic och får frukost.

Jag börjar bli rätt trygg på den sträckan nu. Körningarna går bra men det blir massa specialturer hela tiden på grund av branden i ställverket i Göteborg. Nu säger Trafikverket att de ska koppla in det nya ställverket på söndag och från och med måndag går allt turer som vanligt hos Green Cargo igen. Det är bara dragarturerna som kommer vara lite annorlunda i några veckor till.

Man har fyllt i ett antal blankett 21 de senaste veckorna och lika många övertidsblanketter känns det som. Det har blivit en hel det övertidstimmar i Februari och jag tog även en extra tur min första vecka som lokförare.

Jag har börjat plugga in vilka arbetstidsregler mm som gäller och skriver upp allt jag göra i en lite kalender jag fick av SEKO. Ska dock köpa en modell större kalender för den är lite väl liten tycker jag.

I måndags skulle jag börja med att åka pass till Falköping och sen dra ett tåg hem till Sävenäs. Egentligen låg det en passtur till Helsingborg schemalagt och därifrån skulle jag dra ett tåg till Göteborg. Men jag har ingen linjekännedom där så jag fick ringa våran taktiker som fick lägga in Falköpingsturen på mig i stället.

När jag kom till jobbet och skulle ta ut körordern var turen inställd som vanligt och jag hade som vanligt inte blivit informerad. Det har hänt flera gånger och den enda gången de ringt och informerat mig var om att jag skulle sluta tidigare på tisdagens dragartur. Det är ingen viktig info enligt mig, det man vill veta är om man blir sen hem.

Dragarturer som innebär att man kör tåg mellan bangårdarna i Göteborg är ingen hit nu när det är problem med ställverket och man måste göra stoppassager hela tiden. Så att några turer var inställda där var ju bara bra. Men nu när Falköpingsturen blev inställd fick jag ringa bemanningen och de sa att jag fått jouren på dragarturerna istället.

Ett riktigt nerköp var min första tanke och vips så hade de trollat fram 4 stycken drag jag skulle göra. Dragen är ganska tunga och man får stanna vid alla signaler och skriva blankett 21 och de är ofta man får stanna i uppförlut och det blir tungt att dra igång hela tiden. Har sett ett avdraget koppel ligga vid spåren vid ena huvudsignalen i stopp och det har varit minst 2 ospa (otillåten stoppassage) som jag vet om.

Jag gjorde mitt första drag ner till Kville och sen visade det sig att alla andra drag redan var gjorda så jag fick sluta direkt. Skulle åka taxi tillbaka till Sävenäs men såg en annan dragare som kom och liftade men honom. Han skulle bara växla på ett extra lok. Då gick loket inte köra åt ena hållet så jag fick agera signalgivare så han kunde växla på vagnarna genom att backa. Över 700 meter långa blev vi och jag följde med upp till I-gruppen och hjälpte honom hänga av vagnarna innan jag åkte hem.

Jag har även åka pass i hytten på godståg mellan Kil och Karlstad två gånger. Anledningen till att jag inte kunde ta över och köra själv var att de var elever som körde båda gångerna. De hade läst i Hallsberg och gick nu internutbildningen hos Green Cargo. Det är kul att träffa andra blivande lokförare.

Sista turen till Karlstad fick jag plocka ut nya tågorder två gånger efter att fjärren ringt upp mig pga hastighetsnedsättningar. Dagen i måndags innan tisdagens dragartur som började supertidigt ringde bemanningen upp mig och frågade om jag vill ta en annan tur istället. Allt är bättre än dragare i nuläget. Dragarturer är väldigt bra annars.

Istället fick jag börja samma kväll och köra till Hallsberg och lämna över tåget till ännu en elev. Där spetsvände jag och tog över ett tåg till Falköping där jag skulle sova tills efter middagen och åka pass till Jönköping. Men jag liftade med första bästa tåg på morgonen till Jönköping och sova i min lägenhet där som jag har kvar.

Tog taxi till Jönköpingsbangård och väntade tills mina vagnar kom in. Det var min klasskompis Erik i Nässjö som kom med vagnarna. Han kör fortfarande med instruktör för han är precis klar med internutbildningen i Borlänge.

Han gick runt med loket och jag drog iväg det en bit och han hoppade av vid en växel och hade telefonkontakt med mig och sa när jag ute ur växeln. Då hoppade han på där bak och hade sikt i rörelseriktningen medans jag backade in vagnarna på ett annat spår och gick emot ett vagnsätt till.

Han kopplade på vagnarna och vi pratade i telefon hela tiden medans vagnarna laddades med luft så vi kunde göra ett förkortat genomslagsprov. Sen bar det av mot Göteborg igen.

Fick ett balisfel innan Falköping men fick ingen driftbroms, ringde och meddelade fjärren och sen gjorde jag rundgång i Falköping och drog vidare hemåt med tåget. Någonstans vid Floda kopplades motor 4 ur och då förlorar man även dragkraften på motor 3. Nu hade jag bara dragkraft i 2 av 4 motorer men det är mycket nedför så jag ringde fjärren och bad dem ta in mig på Sävenäs trots att jag skulle till Skandiahamnen.

Hur fan var det man skulle göra nu. Huvudbrytaren ska ur och traktionsmotor frånskiljaren ska kopplas bort så får jag i alla fall kraft i motor 3 också men hur fan var det man gjorde. Ringde mina instruktörer och innan svarade. Ringde lokstallet och fick numret till lokledningen som hjälpte mig med en verkstadsåterställning och vips så funkade alla 4 motorerna igen.

Men jag fick inte kör i signalerna för en förare hade fått lokhaveri mitt i Skäran och blockerade allt trafik till och från Hisingen. Men hon fick iordning på loket igen och 2 av instruktörerna hann ringa mig och fråga om jag behövde hjälp, men felet var ju redan löst.

Hängde av vagnarna i Skandiahamnen och växlade bort loket och ställde av det där och beställde taxi hem.

Idag började dagen tidigt med att åka pass till Falköping. Där skulle jag vänta på ett tåg från Sävenäs??? Skulle inte förvåna mig om den föraren skulle åka pass tillbaka till Göteborg igen. Det har hänt förr. Han var 40 minuter tidig så tåget stod redan på står 5 när jag kom fram så jag drog iväg direkt. Fick stopp efter ett tag och fjärren ringde mig och sa att räddningstjänsten hade sagt att en olycka inträffat och att en lastbil kanske stod i min körbana. Han hade bristfällig information än så länge.

Olyckan var i Skultorp mellan Regumatorp och Skövde och fjärren visste inte exakt vart Skulltorp låg men det visste jag eftersom jag gjort lumpen i Skövde.

Jag fick lämna Regumatorp men fick endast köra i helsiktfart. Det innebär att jag ska kunna stanna på hela siktsträckan och får köra max 40 på linjen och 30 på driftplatser. Jag skulle ringa när jag passerat olycksplatsen och lämna info och därefter fick jag köra i normal hastighet igen.

Sagt och gjort jag tuffade iväg sakta men säkert och såg strax blåljusen, gick ner till halvsikt fart och såg en lastbil som stod i diket. Det var inte nära spåren men det fanns en risk att en kanske kunde rasa ner i spåren trodde nog föraren som ringt och larmat. Helt rätt gjort av honom.

Jag tittade vad huvudsignalen närmast olyckan hette och ringde fjärren och berättade min bedöming av läget och sa att det var 100m efter signal RMTP U4. Sen fick jag köra vidare. Nu har jag 14 timmar på ISS hotellet i Hallsberg vid stationen och har passat på att sova lite. Ska ringa Tågex och meddela att jag är på plats för att kunna ta över tåget från Frövi i natt.

Jag är lokförare, världens bästa yrke…

 

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg