Inget är skrivet i sten

Nu har det varit en händelserik vecka igen. Jag skulle ju inte blogga så mycket utan bara blogga när det händer något. Problemet är att det händer saker hela tiden. Men det är iofs bara kul.

I onsdags skulle jag hämta ett lok i lokstallet. Köra till Kville och hämta vagnar, dra upp dem till Kil, sova i 8 timmar. Köra ett tåg från Kil till Karlstad (tar ca 20 min) stanna på hotell i Karlstad i några timmar, åka pass till Kil och sen ta över ett tåg där efter någon timma och dra ner till Sävenäs och växla in ett diesellok jag haft i transport med radion till Lokstallet. Men det blir aldrig som man tänkt sig.

Kom till Sävenäs som vanligt på kvällen och började plocka ut körordern när Svanen plötsligt dök upp. Vi tjötade lite och jag gick igenom min körning. Turen till Kville var inställd så det fick bli taxi dit. Turen från Kil till Karlstad var inställd så jag ringde bemanningen för att säga att de skulle boka om mitt rum där så jag fick stanna ända tills jag skulle lösa av mitt tåg hem.

Men hon hade andra planer. Jag skulle köra tåget till Karlstad för föraren skulle bli 2 timmar sen enligt henne och sen skulle jag åka taxi till Kil och sova i Kil och sen skulle jag ringa på morgonen för att se hur vi skulle göra med boendet. Något annat verkade inte funka och jag tackade ja, men hade inte tänkt igenom det så bra.

Svanen varnade mig och sa att jag måste hålla koll på nattvilan. Blir den för kort och det händer något så får jag ta hela smällen och det hade han rätt i. Vi pratade en stund innan jag fick ta taxin till Kville och hämta lok och vagnar. Allt flöt på bra och jag ringde ut mig hos fjärren och de sa direkt att detta kommer ta tid, minst en halvtimma innan jag skulle få åka och han skulle ringa innan så jag slapp sitta och stirra in i signalen hela kvällen.

Jag tänkte mer och mer på att hon på bemanningen inte ens försökte fixa något boende till mig i Karlstad och ville att jag skulle ringa dagen efter när hon antagligen slutat. Även fast jag ställt upp och tänkte köra hela vägen till Karlstad. Jag bestämde mig för att ställa ett ultimatum om jag skulle köra till Karlstad och vara stenhård.

Fjärren ringde väl ca 45 minuter senare och jag fick rulla igenom och göra flera stoppassager med tillhörande blanketter innan jag var ute på linjen. Det var en max hastighet på 70 km/h på detta tåget dessutom så det skulle bli en lång natt.

När jag kommit upp i hastighet var jag en timma sen. Jag ringde Mycab för att boka taxin i fall jag skulle bli tvungen att ta den, men det var mest för att se om det gick få tag på taxi vid den tiden jag skulle vara framme.

Visst fanns det taxi att tillgå, men jag hade inget inlogg till Mycab något alla verkar missat att säga att jag skulle ha. Ännu en anledning att inte köra till Karlstad om jag inte får bo på hotell där. Jag ringde bemanningen och nu svarade en kille. Jag sa att jag var en timma sen ut från Kville och att min nattvila var i farozonen. Jag skulle endast kunna köra tåget till Karlstad om jag fick sova där tills avfärd nästa dag.

Han förstod direkt och sa att det var sjukt att de planerat att jag skulle åka taxi mitt i natten när jag lika gärna kunde sova direkt i Karlstad. Han skulle boka rum och återkomma. Tänk vad smidigt allt verkade vara för honom men så omöjligt för kvinnan jag pratade med någon timma tidigare.

Några minuter senare ringde mitt avbyte i Kil mig och frågade hur jag låg till. Jag sa att jag var en timma sen och att Bemanningen hade bett mig köra till Karlstad eftersom han skulle vara två timmar sen. Han fattade inte vad jag pratade om, han skulle inte vara sen han skulle få vänta på mig i en timma i kil innan han fick köra hem till Karlstad.

Han frågade mig hur jag ville göra och jag sa det som alltid är lika kul att få säga till sina kollegor. Jag kör tåget, åk hem och sov! De blir alltid lika glada och jag  frågade om hur jag skulle göra med tåget i Karlstad och han förklarade och sen la vi på.

Bemanningen ringde någon timma senare och sa att hotellet i Karlstad var bokat. Han frågade även om jag kunde lösa av tåget jag skulle köra hem i Karlstad istället för Kil, då skulle jag få köra hela vägen hem till Göteborg och föraren på det tåget bodde i Karlstad och kunde kliva av där direkt och åka hem istället för att åka till Kil först. Inga problem sa jag.

Nu blev ju denna dagen super lyckad. Köra hela vägen till Karlstad och sova på hotell och sedan köra hem. Det tjänade jag och två lokförare till på. Frågan är varför inte turen ser ut så från början?

Allt flöt på bra till Karlstad och jag gick och la mig på hotellet och sov. Gick upp och åt lite frukost och la mig igen på morgonen. Vid lunch kollade jag mobilen och hade ett sms från någon. Öppnade det och det var avlösande förare i Kil som ville dubbelkolla att jag skulle köra tåget från Karlstad. Jag sa de magiska orden. Jag kör tåget, åk hem och sov.

Gick ner till växlingen i Karlstad en timma tidigt för det är alltid lika kul att prata med växlingspersonalen. Tiden flög iväg och strax var jag på rull hem igen. Resan hem gick bra och jag avslutade dagen med att skriva upp all övertid och skicka in. Kommer kunna dra mig tillbaka och leva på räntor snart.

Fredagens körning var inte heller den som planerad. Blev omledd till Grums genom Herrljunga och Vänersborg. Jag hade aldrig åkt den turen förut och fick läsa in mig på sträckan ordentligt. Största delen var ju ändå STH 50 för loktåg och en annan lokförare tipsade mig om vad man skulle tänka extra på. Ringde även min instruktör och berättade vad jag visste om sträckan och han uppdaterade mig lite och sa att det blir rundgång med loket i Trollhättan.

En lokförare hjälpe mig med inloggen till Mycab och handdatorn.

Växlade på vagnarna och fick inte kör i signalen även fast tornet lagt fram mig till Signalen ut från I-gruppen i Sävenäs, jag ringde fjärren och frågade vad som stod på och de sa att en x2 brinner utan för Väring och att de inte kunde släppa förbi något. Jag sa att jag skulle av i Herrljunga och då fick jag kör i signalen efter några minuter.

Körde på och fick stopp i Herrljunga innan jag drog in på Enkelspåret. Såg i körordern att jag skulle bli stående i 20 minuter så jag ringde fjärren och sa att jag lämnar loket ett tag och knallade bort till SJ tågen som stod och väntade vid perrongerna.

X2 föraren där hade stått i 1 timma och sa att elden inte var under kontroll än. Vi tjötade på om allt möjligt innan jag såg att mitt tåg möte kom ut från enkelspåret så jag fick skynda till loket igen. Körningen gick bra men jag var framme i Grums flera timmar sen pga omvägen och nu var det fullt på spåren i Grums så jag fick så snällt stå och vänta i Segmon.

En timma blev jag stående innan jag fick åka in och lämna vagnarna. De hämtade vagnarna direkt och jag följde efter och växlade på mina vagnar jag skulle ha hem.

De ville ha bort mig så fort som möjligt så jag fick backa upp mina vagnar på förlängningen till Spåret med radiodosan och göra funktionkontroll mm där. Allt gick bra och jag var väl klar 00:30, alltså samma tid jag skulle varit tillbaka i Göteborg.

Gick till Lokalerna i Grums och fyllde på vattenflaskorna och kokade lite kaffe och hällde i mig. Fick även använda handdatorn för första gången och fick ut mina papper.

Sen fick jag köra hemåt och var hemma 05:00. Det har varit en massa special hela tiden och inget är skrivet i sten när man är lokförare verkar det som. Men jag klagar inte, körningarna har gått bra och det är bara kul med lite nya erfarenheter.

Det hade varit en lång vecka och mycket övertid med helgersättning dessutom. Ska nog beställa en Ferrari tills Marslönen kommer 😉

 

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg