Inte den roligaste körningen jag gjort.

Nu var första veckan med egna turer avklarad. Det har varit både kul spännande och nervöst.

Första körningen måste varit den bästa jag gjort hittills och roligast såklart. Även fast jag blev sen på vägen hem på grund av att de inte fick tag på förare till mitt tåg från Malmö så var det en bra dag.  Andra körningen var det motsatta och måste varit den sämsta jag gjort.

Jag började sent på eftermiddagen och behövde läsa mig in på körningen så jag visste vad jag hade att vänta. Jag oroade mig även för att det skulle vara klargörning och växling med multade lok (två ihopsatta) för det hade jag inte gjort på länge och kunskapen behövde repeteras.

Jag var tvungen att åka tidigare ner till Green Cargo så jag hade tid att i lugn och ro läsa in mig på allt och satte mig i bilen hyfsat tidigt. Men det jag inte räknat med var att det var rusningstrafik i Göteborg och trafiken stod i princip still. De varnade till och med på radion att det gick väldigt trögt i just Göta älvtunneln och det var givetvis just där jag satt fast i trafiken.

Kom till Green Cargo med ca 25 minuter till godo och började med att plocka ut mina körorder i plattan. Jag hade bara tittat lite snabbt på schemat tidigare och trodde jag skulle dra ner timmer till Värö och sen ha överliggning i Varberg för att sedan åka till Värö och hämta tomma vagnar. Men så roligt skulle vi inte ha det denna kväll.

Jag skulle lösa av en förare med ett tomt fliståg och dra ner till Varberg direkt och hänga av för att sedan växla undan loket, sova några timmar och sedan växla fram loket och dra upp till Värö där någon redan lastat mina vagnar.

Jag ringde föraren jag skulle lösa av direkt och sa att jag var på plats i Sävenäs. Han hade varit på loket på bangården i ca 1 timma redan för han var tidig och jag insåg att jag får läsa in mig på vad som ska göras på loket i Varberg för att låta föraren få sova några timmar innan han ska åka hem igen.

Jag hann kolla att det var multade lok och hann ta fram alla papper i plattan jag skulle behöva innan jag gick ut och löste av föraren vid “telefonkiosken”. Såg att andra loket lös vackert orange. Det var alltså 1290 jag skulle få köra. Sveriges enda Rc-lok med originalfärgsättningen. Föraren sa att allt gått bra med körningen hit.

Ellok Rc4 1290
Ellok Rc4 1290 är det enda loket som fortfarande har kvar sin original färgsättning. Här ser ni den multad med en annan Rc4 i Varberg.

Jag drog iväg med tåget och på rakan en stund efter Lisebergstunneln gjorde jag retardationsprovet som visar att tåget bromsar som beräknat i uppgiften till förare. Den bromsade gudomligt bra och resan ner till Varberg flöt på bra.

Jag packade ihop tåget lite lätt vid inbromsningen sänkte 1 kg i huvudledningen. Letade upp dokumenten som jag laddat ner i plattan och fick tag på numret till växlingen i Varberg. Jag berättade att jag dragit ner vagnarna och frågade vad som skulle göras.

Han sa att det räckte med att jag bromsade ner lite för att han strax skulle gå på i aktern på tåget. Han ville att jag skulle ringa om det satt slutsignaler på vagnarna där jag hände av. Det gjorde det och han sparade mitt nummer för det var han som skulle växla i Värö och han skulle ringa ca 30 minuter innan allt var klart så jag hann dit med loken. Han sa att jag skulle ringa tkl och fråga vart jag skulle ställa loken och fråga om de fick stå kvar.

TKL ville att jag skulle växla undan loken genom att först göra fram över två vägkorsningar med bommar och vända på andra sidan och sedan gå in på spår 1 och där skulle jag få lokalt i en växel och en spårspärr så jag kunde dra in loken på spår 101 och stänga ner dem.

Stänga ner loken var väl inga problem men hur skulle man göra vid hyttbyte på mult? Jag ville inte kolla i dokumenten så jag ringde min kollega i Älmult, Svanen. Svanen kör till Göteborg ganska ofta nu när han är i Halmstad en månad. Det var bara en dag sedan vi träffades sist och gick till favorithaket och käkade buritos. Det blir mycket tågsnack när man ses nu förtiden. Svanen är ganska vass och besitter mycket kunskap om just lok, JTF mm.

Jag frågade honom vad som var speciellt med att byta hytt på multade lok och jag sa att hade två multade rc4 och hade en svag aning om att man skulle lämna direktbromsen i läge loss i hytten man avaktiverar. Han bekräftade det och jag växlade fram och bytte hytt. Allt flöt på bra men vägskyddet gick inte ner. TKL sa att jag skulle få tuta mig över och skulle just skrida till verket när skydden gick ner.

Jag växlande fram och drog in på 101, la tillbaka spårspärren och växlen efter mig, ringde tkl och avslutade växlingen och lämnde tillbaka det lokala. Bytte strömavtagare på loken mm och stängde ner dem. Därefter gick jag till Hotell Gästis och checkande in, gick och åt kvällsbuffen som ingår och ställde klockan och la mig att sova.

Ska göra en lång historia kort. De ringde inte tidigare som det hade sagts från växlingen. Jag ringde dom strax innan 01:00, gick och startade upp loken, ringde tkl och bad om att få lokalt. Fick gå ut och kolla i vilka växlar. Växlade ut mig men det blev fel så jag gick växla in på rätt spår för att få signal att köra till Värö.

Tåget var för långt så de fick backa ner 9 vagnar först som jag fick gå på och dra upp så nära signalen som möjligt så backade de ner resten och tiden började springa iväg redan här. Jag skulle backa ner med radio och har inte kört radio med multat förut. Fick läsa in mig på det och byta hytt i ena loket och regga radion. Men det gick inte styra bromsen. fixade lite till och då nödade loken och jag fick börja om från början och då funkade allt. Backade ner och gjorde ett genomslagsprov.

Gick över till närkörning genom att vrida på reglaget i hytten och då nödar loken igen. Startar upp allt igen genom att köra upp strömavtagarna och slå i huvudbrytarna och bytte hytt på bakre loket igen. Aktiverade hytten i främre loket och fick fel i ATC. Startade om ATC och testade igen, verkade funka. Ringde ut mig och fick kör och då fick jag ATC fel igen. Ringde TKL och sa att han får ta tillbaka tågvägen.

Gick slog av ATC,n gick igenom allt i loken men hittade inget fel. Startade atc och den verkade fungera. Ringde ut mig och fick rulla iväg. Det gick tungt med fliståget. retardationsprovet misslyckades. Fick göra om det. Andra lyckades men jag bromsade fast mig och precis när det började gå uppför. Kom upp tillslut och sen gick det bra till Sävenäs. Den avlösande föraren kom iväg 40 minuter sent. Jag var super missnöjd med körningen men jag hade i alla fall fått köra 1290.

Jag hade inte så mycket rutin men allt jag gjort gick väl bra men så mycket annat som strulade som gjorde att tiden sprang iväg. Ville helst kommit iväg tidigt men istället blev jag sen. Det är extra jobbigt när man vet att en annan avlösande förare ska behöva vänta och sen bli sen hem. Men han sa att det var lugnt för han hade ett längre uppehåll i Hallsberg så det skulle lösa sig.

Ska försöka skriva ett inlägg till senare idag, om min senaste körning denna veckan. Det var en av de bästa jag gjort liksom min första körning.

Jag är lokförare och när man som lokförare börjar bli stressad säger man till sig själv, “ta det lugnt, du har månadslön” =)

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

1 reaktion till “Inte den roligaste körningen jag gjort.”

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg