Bristande linjekännedom

Jag har fortfarande inte landat från min första resa. Jag svävar som på moln fortfarande. Känslan var obeskrivlig. Mycket roligare än när man tagit körkort och körde bil själv för första gången.

Jag hade en hel det kvartstid på hotellet i Halmstad och kollade ikapp lite serier på Netflix på min iPad och ringde lite nära och kära. Jag somnade till ett tag och vaknade av att Bemanningen i Hallsberg ringde mig. De sa att de inte hade någon förare från Malmö till tåget jag skulle ta över i Halmstad.

De undrade om jag kunde åka pass ner till Malmö och köra därifrån. Jag sa att jag kört från Malmö några gånger med att det var ett år sedan och att jag inte ens hittar till Godsbangården. Men det var inga problem sa hon, De skulle lösa allt åt mig om jag tåg pasståget som gick 40 minuter senare.

Hon frågade om jag gjort “tunnelkursen” på trafikverkets sida och jag svarade att jag inte hade det. Men hon sa att det är inga problem och att jag kunde läsa in mig på det på pasståget ner till Malmö. Ok inga problem svarade jag yrvaket och började packa mina saker och förberedde mig på att checka ut.

Men jag glömde säga att jag var helt nyexamerad och det visste antagligen inte bemanningen, eller om det var så att de skiter i vilket så länge tågen rullar så jag bestämde mig för att ringa min instruktör Andreas och rådfråga honom.

Han körde tåg hem från Norge och var på väg in till Sverige och det var lite dålig täckning. Jag förklarade samtalet och frågade vad han tyckte eftersom han är den som vet min kapacitet bättre än någon annan.

Han avrådde mig att ta körningen med anledningen att jag har begränsad linjekännedom på sträckan Malmö – Halmstad och att jag bara kört persontåg den sträckan. Dessutom saknar jag platskännedom på godsbangården där. Det var egentligen inga problem sa han men han satt jag skulle bli lite nervös och stressad som ny att sätta mig i den situationen och han ville inte att jag skulle uppleva det direkt i början.

Green Cargos instruktörer är väldigt kompetenta och säger de en sak så är det sanningen. Jag sa att jag ska tacka ner till körningen och han sa att blir det tjafs så skulle de ringa honom. Men det blev inget tjafs om att jag tackade nej. I morgon ska jag maila chefen och begära att få linjekännedom på den sträckan så fort som möjligt. Jag gillar att köra till Malmö. Västkustbanan är favoritbanan. =)

Bemanningen fick ta på en annan förare som fick passa ner till Malmö och jag fick sova vidare. På grund av detta blev tåget 1 timma sent från Malmö och föraren fick sedan vänta vid ett arbete på linjen i 30 minuter innan han kom till Halmstad 1.5 timmar sent.

Han ringde mig 25 minuter innan han ankom så jag han packa och gå ner till perrongerna. Resan hem gick bra men det regnade och tåget var tungt så det slirade ganska mycket hela vägen upp till Varberg. Jag hade kör i signalerna hela vägen och var 1 timma och 15 minuter sen till lokstallet.

Det var en härlig känsla att känna att man gjort sin första arbetsdag ensam. Idag ringde någon mig från Green Cargo och bad mig ta en extra tur till Hallsberg natten mot Lördag. Jag tackade jag. Jag älskar ju att köra tåg och ska köra så mycket jag kan nu i början. Nu ska jag iväg till Varberg med timmer. Ha en trevlig kväll =)

Jag är lokförare, världens bästa yrke.

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg