Jag är lokförare!

Nu äntligen kan jag kalla mig lokförare efter att jag klarat alla tester på internutbildningen och kört min första egna tur. Känns bra men jag ska backa tillbaka lite och berätta lite om hur förra veckan var.

I måndags förra veckan hade jag en tur till Falköping och tillbaka. Vi löste av en förare utanför lokstallet som kom med tomma timmervagnar från Värö. För att vi inte skulle blockera hela stambanan vid förarbytet la tkl in oss på ett spår som fortsatte genom hela bangården och ut igen på stambanan. Sen var det bara att tuffa på.

I Falköping fick vi gå ner mot timmerterminalen direkt och vi stannade en bit innan och bromsade ner vagnarna kopplade in radiostyrningen och gick runt med loket och backade ner vagnarna för lastning. Nu fick jag testa min nya pannlampa på 8000 lumen när jag backade ner med radiostyrning i mörkret. Funkade perfekt.

Boruit 5000 heter pannlampan kostade 200:- inkl frakt på ebay och det medföljde uppladdningsbara batterier, laddare för hemmet och bilen. Tveka inte på det köpet, lyser som en bilstrålkastare och är guld värd om du måste köra radio när det är mörkt.

Vi gjorde en ankomstkontroll av vagnarna och och lämnar dem “spetade”. Vi ringde en taxi som hämtade oss och körde oss till Hotell Ranten. Där fick vi en liten kylbag med frukost och ca 4 timmars sömn innan det var dags att bli hämtade av taxin och nerskjutsade till terminalen igen.

Nu var vagnarna lastade och vi gick en funktionskontroll och även här var min pannlampa klockren. Har en asgrym ficklampa också för 100:- inkl frakt från ebay med 3000 lumen. Efter det blev det ett grundprov och sen ringde vi ut oss.

En hektor förare stod stil lite längre fram och skulle ner till terminalen. Jag bländade ner till läge två på belysningen eftersom jag skulle köra och han stod still men han blinkade ilsket med lyset och när jag passerade honom bländade han mig med sin ficklampa. (Min ficklampa är var bättre ;))

Vad är det för fel på honom tänkte jag och kunde inte riktigt släppa tanken på varför han gjorde som han gjorde. Fick gå åt sidan i Herrljunga och släppa förbi ett mötande tåg och bländade ner till läge 1 som vanligt när jag står still.

När jag fick kör i signalen igen så satte jag på läge 2 och då slog det mig hur starkt ljus jag hade på loket. Jag mindes då att jag veckan tidigare fått ett mail från gruppchefen om att 2 av våra lok skulle utrustas med ledlampor i halvljusen i A-ändan och att vi skulle ge feedback på dem. Helt awesome måste jag säga men glöm inte att blända ner ordentligt vid möte. Riktiga lokförare tänder även i hytten och vinkar vid möte på natten.

Resan hem gick bra men den slukade väldigt mycket luft vid bromsning så vi meddelade avlösande förare det och sa att det behövde göras att självlossningsprov.

På onsdagen var min sista tur med instruktör om jag spelade mina kort rätt och denna dagen bar det av till Alvesta. Men jag hade inget rum bokat till mig på Hotell Rådmannen och Bemanningen skulle fixa det. Fem minuter innan vi var i Värnamo ringde de att sa att ett rum var bokat på Scandic i Värnamo. Min instruktör sa att jag fick sova där eller köra själv till Alvesta så kunde han sova där.

Jag har en lista på alla ställen jag sovit på som lokförare/lokförarstudent och ville givetvis kunna fylla i Värnamo där så hur mycket jag än ville köra själv så var min lista viktigare. Något som jag senare skulle ångra.

Jag tjänade någon timmas sömn genom att hoppa av i Värnamo och gick in på klassens FB sida och skrev att jag hade 15 timmars rast i Värnamo. Min klasskompis Ola som fått jobb på Krösatågen sa att han skulle ankomma dit och ha några timmars rast så jag inväntade honom och vi gick ut och lunchade.

Ola trivdes bra och vi satt och pratade om allt knasigt vi varit med om. Ola hade kört egna turer ett tag. Hans första dag han körde ensam såg han mig när jag körde igenom JKPG central efter att ha växlat i JKPG så det var nog ca 2-3 veckor sedan. Jag skulle ju få köra tåg själv snart och jag anade att jag skulle vara först i Green Cargo gänget i klassen med att köra själv. Alla på persontåg sidan kör själva nu tror jag förutom SJ. Men på godssidan är det bara Johan på Hektor som kör själv och har gjort det ett bra tag nu. Men jag var stolt att jag skulle vara först av Green Cargogänget.

Efter vi lunchat gick jag upp till rummet och sov tills min intruktör ringde och sa att han var på g. Jag gick upp till stationen och löste av honom och körde tåget vidare mot Göteborg. Resan gick bra och jag blev godkänd och nu väntade bara ett teoriprov på fredagen. Provet gick också bra och Gruppchefen bjöd mig och en till elev och våran instruktör på lunch ute vilket blivit tradition nu.

Nu var jag äntligen färdigutbildad lokförare och första turen gick i dag. När jag klarat provet så skröt jag om det på Facebook mm och min klasskompis Oliver som är stationerad hos Green Cargo i Nässjö sa att han också var klar och att han just avslutat sin första tur. Fan också! Jag ville ju vara först om jag hade kört ensam den natten istället för att hoppa av i Värnamo hade jag varit först. Jag hade ju min lista som Värnamo saknades på men jag är också tävlingsmänniska och det går före listor. Så typiskt!

Idag hade jag äntligen min första egna tur. Halmstad stod på schemat och jag hämtade mitt lok i lokstallet. Det var inte igång alls så ja fick klargöra det och sedan stod det lite dumt till så jag fick växla fram det  för att komma ut på bangården. Tiden började skena iväg och jag skulle även göra ett grundprov själv  på denna turen.

Växlaren gav mig mina papper och åkte med till vagnar och hängde på. Jag såg att de var kopplade till bromsprovaranläggningen och jag frågade om de var bromsade och fick till svar att de var klara. Efter ett förkortat genomslagsprov så ringde han ut mig och jag tuffade iväg på min första egna tur.

Egna turer är som när man kör med instruktör fast man är mer avslappnad och man spelar högre musik. Hamnade bakom Kungsbackapendeln och fick 0P ganska omgående i förindikatorn och jag gjorde ett retardationprov trots att det gick lite utför för jag var ju ändå strax tvungen att bromsa.

Jag insåg att jag glömt koppla in efterbromsen och bestämde mig för att bromsa under ett kilo så att loket inte skulle bromsa bara för att testa lite. Retardationsprovet gick bra trots utförslut och att loket inte bromsade. Det var ett lätt och kort tåg och jag gjorde min bästa körning hittills. Man var mer avslappnad och hade inga krav på att prestera eller dyligt och vips så funkade allt jätte bra. Men det var ett lättbromsat tåg också.

Fick stopp i signalen vid Lekarekulle  och kopplade in efterbromsen. Gjorde ett nytt retardationsprov pga ändrade bromsförhållnaden och det funkade kanonbra även nu, vilket inte är så konstigt. Det var en härlig körning och väl i Halmstad kom min avlösande förare och hands instruktör. De skulle vidare till Malmö efter hälften av vagnarna var avhängda. Jag tänkte lite fel och tryckte ur efterbromsen innan jag klev av loket men de skulle ju ha den inkopplad insåg jag sen.

När insåg att de med största sannorliket var Malmöförare och elev och misstänkte att det kunde vara någon av mina klasskompisar där och mycket riktigt. När man närmande sig så såg man Malmö FF mössan lysa upp bangården Det var Paul. Han sa grattis och var på lika glatt humör som vanligt. Alla skåningar verkar vara på bra humör dygnet runt =)

Nu sitter jag på hotellrummet i Halmstad och väntar på att få köra hem i natt. Det har varit en stor dag och ett stort tack till er alla som följt mig på min resa hit. Jag kommer fortsätta blogga om mina turer hela februari ut. Sen kommer jag snygga till bloggen ordentligt och göra om den till en fotoblogg med tåg och naturtema med GoPro feeling om jag lyckas med det.

Jag kommer fortsätta att blogga om körningarna men bara när det händer något speciellt. Annars ska jag försöka blogga om tankarna som far runt i huvudet på en medans man kör tåg. Man har mycket tid att tänka på allt i ens liv på gott och ont när man sitter i hytten. Jag är så glad att jag är klar och får köra själv nu. Hoppas jag inspirerat något att söka till utbildningen.

Detta är det bästa som har hänt i mitt liv och ni borde inte gå miste om att få leva detta livet. Enkelt jobb men med mycket ansvar såklart, inga chefer som hänger över axeln, ingen stress. Blir det mycket att göra tänker man bara att man har månadslön för man får inte stressa. Fet lönecheck pga bra grundlön men så tillkommer 3-4000  i månaden i OB varje månad plus traktamenten för alla överliggningar man får och övertid för de turer du blivit försenad.

Vill inte skriva vad jag tjänar i snitt men räkna med att få ut minst 22 000 netto baserat på utbildningslönen under internutbildningen kryddat med ob och traktamenten. man får 125:- extra för varje radiolokstur man gör och det blir en hel del lite beroende på vart du är stationerad. Vissa kör ju radio varje dag. Nu när man är färdig lokförare går man upp ca 4000 i lön och efter 2 år är man fullbetald. Sen kan man även bli handledare eller instruktör och få ännu mer i lön. Lönen är inte varför jag sökta detta jobbet men det är helt klart en av de sakerna jag gillar.

Jag ska skriva en sammanfattning av utbildningen, liaperioder och handledarna mm senare i veckan. Det jag kan skriva nu är att denna utbildningen har varit så bra och rolig att jag med lätthet skulle kunnat betala 200 000 för att gå den.

Nu ska jag lägga mig på sängen och njuta lite av känslan att köra tåg ensam. Jag känner mig verkligen lycklig.

Jag är lokförare, världens bästa yrke…

 

 

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

3 reaktioner till “Jag är lokförare!”

  1. Den heter Cree T6 och jag har den kortare modellen med 3000 lumen. Den kostar ca 100:- inklusive frakt på ebay och då ingår laddare och laddbart batteri och jag har testat den ordenligt nu. Den funkar klockrent och du kan ställa in starkt riktat eller lite svagare bredare ljus (perfekt vid funktionskontroller). Rekommenderas verkligen, hade rekommenderat den även om den kostat 300:-

  2. Grattis till godkänd examen. Blir kul om du även kommer att lägga in bilder i fortsättningen. Gärna filmer också, om möjligt, tack.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg