Vänern runt

Förra veckan avslutades med en riktigt bra körning.

Jag skulle köra Vänern runt men det strulade lite med hotellrummen. Jag gick på vagnarna och körde upp mot Kil. Resan gick bra och eftersom det var sista dagen med Beckius som instruktör så fick jag lite tips. Han har inte sagt så mycket om körningen för det är ju examination och jag ska klara mig själv och han övervakar.

Men givetvis finns det ju saker som man behöver öva på och i mitt fall var det just målpunkter. Jag bromsar tidigt och det är bra men ibland måste jag vänta lite med att bromsa. Oftast är jag medveten om att jag antagligen påbörjade inbromsningen lite väl tidigt och tar det säkra före det osäkra men nu gäller det att jag får linjekännedom också.

Han har helt rätt i det han säger och jag ska lägga energi på att bli bättre på det. Samtidigt känner jag att det är en bra sak att vara dålig på eftersom det kommer med tiden när man får linjekännedom. Och jag bromsar ju förtidigt och aldrig försent.

I Kil skulle jag sova några timmar på hotell och sedan dra vidare till Hallsberg genom Karlstad och Kristinehamn. Men nu fanns det inga lediga rum i Kil eller Karlstad och det hade vi vetat om i en vecka så jag visste att jag skulle få sova i Kristinehamn och skulle få åka pass dit.

I Kil träffade jag en skolkompis från YH28 i Mjölby, alltså klassen under mig som tar examen snart som är ute på sin sista LIA.  Det var kul, vi åkte pass ihop till Karlstad där hon klev av och jag skulle åka vidare till Kristinehamn med samma tåg vi kom med.

Jag hade aldrig kört sträckan Karlstad – Kristinehamn och jag behövde linjekännedom för sträckan för att få köra där själv när jag är klar lokförare. Därför var det inte bra att jag fick åka pass och sova i Kristinehamn och bli upplockad där av Beckius senare på kvällen. Jag gick fram till Lokföraren på tåget som packade ihop sina saker för de hade förarbyte i Karlstad och växlade några ord med honom.

När nya föraren kom så frågade jag om jag fick åka med i hytten och på  så sätt få lite linjekännedom. Det gick alldeles utmärkt och Det var en lätt sträcka att köra. Vi såg två stora fina rovfåglar på vägen mot Kristinehamn och jag känner mig trygg med att köra där efter att ha fått lite tips av lokföraren jag åkte med.

I Kristinehamn hade de inget rum klart och de hade missuppfattat att jag skulle komma idag fast vi pratat med dem 2 timmar tidigare. De förstod att jag var tvungen att sova och fixade fram ett nytt rum på 10 minuter. Jag åt min medhavda mat och somnade som en stock.

Jag vaknade 9 timmar senare och vid 20:00 checkade jag ut och gick och åt lite thaimat. Vid 21:00 kom Beckius med tåget jag skulle köra och det var ett RE-lok som drog det denna kväll. Det var kul. Har inte så jätte många körtimmar med det loket så det var kul att få köra dem lite innan de skickas upp till Norrland.

I Hallsberg hängde växlarna av våra vagnar vid I-gruppen och vi åkte till stallet med loket. Våra andra vagnar skulle vara klara om ca 45 minuter så vi klargjorde våra andra multade lok direkt och satt och väntade i loken i 30 minuter innan vi drog vidare mot u-gruppen och gick på våra vagnar och bromsprovade. Sen var det fullfart mot Göteborg och raka vägen i sängen igen för att sova.

På fredagen åkte jag till Linköping för att besöka Whiskyexpo på lördagen. Supertrevlig och Laphroigh’s 25 åring var godast tätt följd av Bowmore’s 25 åring när det gäller whisky. Men jag måste nog erkänna att Romen var godast och hälften av allt vi drack var just dyra rom.

Ha det bra alla lirare där ute. Nu måste jag ladda för nattens körning till Falköping.

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg