Hotell Gästis Varberg

Nu har jag hunnit med två turer sen sist.  I förrgår bar det iväg till Värö med timmer. Ena displayen fungerade inte i B-ändan på loket. och på A-ändan funkade bara ljuset i taket och helljuset. Men det flöt på bra till en början men när jag ringde växlingen i Värö skulle de ta in ett annat tåg söder ifrån först och jag fick så snällt stå och vänta. De hade redan prata med Fjärren så efter ett tag fick jag  grönblink och blev tagen åt sidan i Lekarekulle. Blev nog stående en timma innan vi fick rulla vidare.

Väl framme utanför Värö så stannde jag hyfsat nära stoppsignalen och hängde av vagnarna. När jag kom upp i loket igen så ringde fjärren och sa att jag inte var inne så han kunde inte fälla vägen för dieselloket som skulle gå på mina vagnar från andra hållet och dra in dem till bruket. Jag fick hänga på vagnarna igen och koppla luften och ringa fjärren och sitta med han i telefon när jag rulla sakta framåt. 1 meter rullade innan jag var inne och fick hänga av igen. Retligt!

Efter de kopplat på vagnarna så knuffade jag på bakfrån upp till 20km/h så att de kom upp i fart och kunde dra in allt till bruket. efter det körde jag ensamt lok ner till Varberg. Men nu var det fler lok i vägen så jag fick begära lokalt i växlarna och spårspärrarna och lägga om den själv och växla kors och tvärs innan jag stod på rätt ställe. Väl där dödade jag loket och gick till hotell Gästis ca 45 minuter senare än planerat.

Riktigt bra hotell och kvällsbuffé ingick. De har något som heter Leninbadet där också som ingår som jag inte testat än. Undrar vad det innebär =) Jag tryckte i mig lite mat med min instruktör och då stövlade en kollega från Sävenäs in och anslöt sig till oss. Det var trevligt. Efter jag ätit gick jag till rummet och tog en dusch och somnade som en stock, klockan var väl ca 19:00. Sov några timmar tills växlingen ringde och sa att de var klara med avlastningen.

Jag tog mitt lok och begärde lokalt och växlade fram loket till huvudsignalen och ringde fjärren och avslutade växlingen och lämnade tillbaka det lokala. Jag kom till fjärren Malmö först eftersom jag ringde från loktelefonen och slog 1:an. Då hamnar man visst alltid fel i Varberg fick jag höra. Jag sa att jag hade ett ellok så de inte skulle ledan in oss mot brukat där kontanktledningen slutar.

Drog upp till Värö och la mig bakom signalen så att de kunde backa ner vagnarna framför mig. Dieselloket hade dött så han ringde och sa att han var tvungen att starta om det och skulle bli lite sen. Jag passade på att ringa lokledningen och meddela felen på loket. lamporna var inte inskriva i boken alls och displayen  stod det inget om att den var rapporterad.

Det var nog den tjurigaste otrevligaste jävla idioten jag pratat med någonsin. Händer det igen ska jag vara riktigt jävla kaxig tillbaka och skriva synergi på fanskapet. När vagnarna kom hängde jag på dem och bromsprovade. Sen drog jag upp allt till Sävenäs igen. Allt flöt på bra men jag glömde mina grymma vinterfodrade varselhandskar på loket när jag ställde det i stall.

Såg att det skulle gå som dragartur idag och att loket skulle stå i stall när jag kom till jobbet i morse. Tror ni handskarna var kvar? Nej.

I vid 2:30 i morse började nästa pass mot Uddevalla. Jag skulle åka med Krister som jag gick i Borlänge med och hans instruktör idag för min instruktör hade annat att göra. Krister och jag gick även lokutbildningen ihop med Svanen i December. Krister har 7 år erfarenhet som lokförare hos TX där han körde mycket på Norge så han behöver inte öva på att köra så jag fick köra hela vägen fram och tillbaka vilket jag tyckte var bra.

Trevlig tur och vi hade ca två timmars vila på Uddevalla innan vi kunde åka hem. Vi checkade inte in på hotellet utan satt i Green Cargos lokaler vid stationen och häckade istället. Jag sov någon timma sittandes i en fotölj innan vagnslistorna äntligen dök upp i skrivaren och vi kunde åka hemåt.

Var lite trött på slutet och somnade ganska snabbt när jag väl var hemma. Svanen hörde av sig och sa att han skulle till Sävenäs ikväll så jag mötte upp honom och vi åkte och åt mos på Göteborgs populäraste gatukök. Svanen kör ju bara diesellok i Älmhult så hela feburari ska han vara i Halmstad på lokutbildning. Min första egna tur går till Halmstad så med lite tur ses vi där nästa gång. När Svanen är klar med lokutbildningen måste han köra 30 egna turer innan han får börja med dieselutbildningen och de egna turerna skulle han köra i Malmö.

Det blir mycket hotell för Svanen med andra ord. Inga dåliga hotell heller för den delen. Idag var rummen fullbokade på Sävenäs så han fick bo på First Hotell G i Göteborg. Lyxlirare! Han började bli lite krasslig igår natt så jag skjutsade honom till hotellet efter att vi ätit och nu sitter jag hemma och bloggar.

I natt bär det iväg till Kil, men jag har inget rum, allt är fullbokat pga svenska rallyt. Det verkar som jag får åka pass 10 mil och ta mig till Kristinehamn och sova där. Men det gör inte så mycket, har sjukt mycket kvartstid där ändå.

När man har mycket kvartstid så måste man planera in vad man ska göra för att utnyttja tiden till något vettigt. Jag ska installera om min androidtelefon. Den är helt kass. Man får starta om det någon gång i veckan och jobbabbonemanget från Telia går det bara surfa på Edge med. Men på mitt tre abbonnemang som sitter i samma mobil funkar det alltid med högsta hastigheten. Men det är nog telefonen som bråkar. Så kassa kan inte android vara för då skulle ingen använda dem.

Plattan strular den också men jag orkar inte installera om den. Jag har haft lite vilda diskussioner med androidfolk om just felen på telefonerna. Ingen av mina vänner med android vill erkänna att de strular ibland. Däremot snackar de skit om Apple hela tiden. De verkar hata Apple. Android är heligt för dem och de blir förbannade om man säger att Apple är bättre.

De ljuger och överdriver om allt så jag ska aldrig mer diskutera med dem igen. Det är som kejsarens nya kläder. Det kan inte bara vara jag som ser att det strular och att man får göra en massa extra knapptryckningar för att komma åt samma saker på en android. Men de har beslutat att Apple är skit, antagligen för att Mac inte är lika bra att spela på som PC. Och Apple är dyrt och alla som använder Mac är dryga och skryter med sina telefoner enligt dem.

Rönnbär smakar surt säger jag då.

Dags att duscha och sova. 03:50 ringer klockan…

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

2 reaktioner till “Hotell Gästis Varberg”

  1. Aha. Får du också dieselutbildning direkt efter 30 egna turer ?

    Verkar ju lite omvända världen att börja med elloksutbildning för Svanen, men finns kanske en baktanke där ?

    PS
    Fåtölj stavas som i denna meningen
    DS

  2. Nej jag får nog vänta betydligt längre på min dieselutbildning. Men Svanen kör ju mest diesel och det passade väl bättre att göra på detta viset för det är lite svårt att få loss instruktörer verkar det som.

    Fåtölj stavas det ja, det kändes så fel när jag skrev det förut och så glömde jag ändra det sen. Ska straffa mig själv med att borsta tänderna och dricka apelsinjuice så man lär sig en läxa =)

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg