Värmlandsbanan

Nu är examineringen i full gång. Två veckor tidigare än planerat men jag får examineras under 3 veckor istället för 2 som det var tänkt från början. Jag har inte hunnit göra alla turer än så det blir linjekännedom och platskännedom samtidigt.

Min instruktör denna veckan är Beckius och det han inte vet om branschen är inte värt att veta. Riktigt kul att åka med honom för man har hört talas om honom sedan man gjorde första lian. I måndags var första dagen och vi började ganska sent på kvällen med en extra tur med lite goa övertidspengar som följd. Jag var lite nervös och gjorde små misstag men det blir ju så. Men tillslut slappnade jag av och körde på som vanligt. Vi hade ett slött tåg framför oss hela vägen och hade grönblink i signalerna hela tiden.

Vi åkte upp till Hallsberg och lämnade vagnarna på ingruppen och körde loket till verkstan och gick till “svartbygget”. Där träffar man alltid någon man känner från Sävenäs eller Nässjö. Denna gången var inget undantag. Efter någon timmas rast tog vi över ett tåg och drog det vidare på Värmlandsbanan eller Nordvästra stambanan som den hette förr mot Kristinehamn. Det var helt nytt för mig men det visade sig vara en riktigt trevlig bana. Vi gjorde ett stopp på vägen och fick några vagnar avhängde innan vi fortsatte.

Vi var framme vid 06:00 på morgonen lagom tills frukosten öppnade och jag tryckte i mig lite mat och gick och la mig och sov. Det var ganska kallt både ute och på rummet. Sov med mitt underställ som pyjamas och det funkade finfint. Sov bättre än på länge, men så brukar det vara när det är svalt i rummet.

Vid 13:00 möttes jag och Beckius i receptionen och gick till en restaurang som hade en bra vegetarisk buffe. Jag är vegetarian sedan nyår och ska vara det månaden ut till att börja med. Sen blir det säkert så att jag kommer äta kött 1 gång i veckan ett tag tills jag tar steget och blir vegetarian för gott. Är man djurvän så är man.

Maten var bra, vi såg på Facebook att det var snökaos som vanligt när det kommit lite snö som är helt normalt på vintern i Sverige. Tidningarna överdriver med sina superlativ så den dagen det verkligen är snökaos så har de inga superlativ kvar.

Vi väntade på att våra vagnar skulle bli färdig växlade ochn är det var klara drog vi vidare mot Hallsberg igen. Nu var de dagtid och solen var uppe. Riktigt vacker bana att åka på. Det var mycket uppför så det var lite trögt att komma igång med mina 900ton och jag kan tänka mig att det blir ganska jobbigt med 1600ton på kroken och dugregn. Men jag känner ändå att Värmlandsbanan kommer blir favoritbanan för den är nog vackrast med alla sjöar man åker förbi precis vid strandkanten.

Det verkar vara mycket vilt utmed banan. Det såg man på alla röda pölar utmed spåret och på det en meter breda 50 meter långa blodspåret mellan rälerna. Kanske inte kommer gilla Värmlandsbanan så mycket i alla fall nu när jag tänker efter.

För någon vecka sedan när jag körde posten fick jag plötsligt grönblink mm och snart låg man och kröp fram med posttåget. Fjärren ringde mig efter ett tag och berättade att ett passargerartåg som låg framför hade stannat vid en driftplats och upptäckt att ena dörren var öppen. Så alla tåg efter fick krypa fram och syna banan. Så är det i denna branschen tyvärr. Var bara någon månad sedan en kollega synade banan utanför Grums och hittade det man inte ville hitta när man får ett sådant uppdrag.

Men, men, det gick bra att ta sig upp för backen och hemåt Hallsberg trots stigningen med en skyddssektion i backen innan man kommit upp i så hög fart. Vi hände av vagnarna och ställde loket i stall och gick till Svartbygget. Där utanför stod min klasskompis Elina med en kebabrulle i handen och väntade på att bli insläppt. Det var kul att se henne. Vi växlade några ord och jag slängde in väskan på rummet och stack iväg och handlade nödproviant.

Det strulade i Göteborg pga det kraftiga snöfallet så vi befarade att vi kunde bli sittandes på tåget i flera timmar. Då måste man bunkra med mat, vätska mm, Nötter, russin, Digestive och svartvinbärssaft blev det denna gången.

Resan hem gick bra men tåget vi skulle lösa av i Hallsberg var nästan en timma sen. Men sådant är livet som lokförare ibland, vi var hemma i hyfsad tid ändå och satte igång med att skotta fram bilarna.

Nu ska jag strax börja jobba igen. Inatt ska jag köra till Nässjö via Falköping och Jönköping för att sedan sova där några timmar. Därefter åker jag pass till Jönköping och tar en taxi till Bangården där. Tar mitt tåg och drar ned det till Skandiahamnen. Så om ungefär 24 timmar är jag hemma igen.

Ha det bra alla knasbollar därute…

 

 

 

 

 

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

2 reaktioner till “Värmlandsbanan”

  1. Yes verkligen bra att veta, men exakt vad säger reglerna om att syna banan? Jag förstår att jag kan neka till det vilket man kanske borde. Men får man göra det om man tycker att man klarar se sånt?

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg