Funktionskontroll

Torsdagen startade som vanligt med alldeles för mycket hotellfrukost. Sen var det tågsnack hela vägen till Green Cargos lokaler. Vi hann knappt lämna hotellet innan vi satte igång, det är bara tågsnack hela rasterna. Det är ett intresse hos alla men inte ett fritidsintresse, säger vi i alla fall, men jag börjar undra mer och mer om inte en stor klick av oss är riktiga tågnördar.

Vi pratade lite om ATC och att ATC är delad i traxxloken. Inte nog med att den är delad så har de bytt plats på de två delarna, och det är för att för och huvudindikatorn inte ska hamna för långt ut i periferiseendet.

Man lär sig lite tips hela tiden som man inte tänkt på. På Rd-lok som man ska byta hytt på och även byta strömavtagare så kan man slå ut huvudbrytaren och ta ner strömavtagaren innan man byter hytt. Det sparar man några sekunder kaffedrickartid på.

Jag lärde mig en annan intressant sak som jag inte minns från skolan. ATC’n läser in banans STH tex 200, sen vid en 80 tavla så får ATC’n infon “-120” så vet den att det är 80 som ska presenteras. Det förklarar varför man inte får upp hastigheten på riktigt länge när man tex startar vid bruket i Värö fast man passerat en massa baliser. ATC’n får bara infon “-120” men vet inte banans STH och kan därför inte presentera något för oss innan den fått den infon.

Vi lär oss mycket om saker man kan göra fel om man inte är uppmärksam. Tex så är det inte ovanligt att lokförare kvitterar bort stoppassager i tron om att det var ett balisfel. Det var våran lärare i Mjölby noga med att lära ut så vi inte ska göra det misstaget, men jag förstår hur lätt det kan ske. Vi fick några exempel på när det skett och varför.

Vi pratade om att det är radiomottagare i plankorsningar som uppdaterar i realtid. I vilket fall kom vi fram till att det måste vara så. Vi var inte helt säkra. Läraren vi hade förra veckan var helt awesome som lärare precis som våran lärare i Mjölby. Han i Borlänge är ju expert på allt som har med Green Cargo att göra och riktigt vass på JTF. Läraren i Mjölby är expert på JTF och riktigt bra på flera av de stora aktörerna på järnvägen. Han har ju fördelen att han hela tiden får senaste infon om en massa aktörer från sina elever.

Vi slutade strax efter 11:00 och alla begav sig hem. Alla förutom jag åkte med tåget som gick 12:00 och jag hade bokat det tåget som gick 13:00, inte nog med det så blev det något fel så jag fick ta ersättningsbuss från Skövde. Och Nej det var inte SJ som var orsaken.

Tog tåget upp till Borlänge i söndags kväll, Hugo och Oliver var på samma tåg. Vi var framme på hotellet 22:20 och tog en öl i baren innan läggdags.

I måndags gick vi igenom littera och annan märkning på vagnarna. Vi började gå igenom funktionskontrollen och skadeanslag. Vi använde oss av den gröna handboken. Vi gick igenom Hjulaxlar, hjul och fjädring och vad som kan tänkas vara fel med dem och vad man ska göra då. På kvällen gick jag, Paul, Hugo och en kille från Euromaint  till Pitchers och åt lite mat och sänkte några öl.

Idag fortsatte vi med funktionskontrollerna och såg bland annat en film på tyska om en anordning som ska tömma huvudledningen direkt vid urspårning. Verkar vara en smart pryl. Sen gick vi igenom vad som kan vara fel på bromsarna, vagnunderede och boggiramverk, drag och stötanordningar. Lärde mig bland annat att man ska dra i buffertarna på sista vagnen.

Vi gick igenom vagnkorgen och gjorde övningsuppgifter sen var vi ute på bangården och synade vagnar. Vi fick även titta in i en verkstad och titta på reservdelar mm. Jag tyckte dagen var intressant men jag var alldeles för trött på slutet. Men det ligger i mitt intresse att kunna sådant här för jag är ju bilmekaniker i bakgrunden och måste alltid veta hur allting fungerar. Några av de andra var inte lika roade som mig.

Denna veckan har vi en lärare som kallas Göte för att han är från Göteborg. Han kan det där med funktionskontroller riktigt ordentligt. Han berättade att han åkte och synade vagnar grundligt i Sundsvall och några städer där runtomkring och hade rödlappat 30% av alla inkommande vagnar. Då var man inte så populär som ni förstår sa han. Men han hade synat några vagnar idag och missat en grej och det var Swemaint inte sena på att påpeka. Alla gick fram och stod i en klunga och pekade på en sak som var skev. =) Det är skön stämning ibland järnvägsfolk. Jobbar man på järnvägen är man vänner. När vi fick höra att en på hotellet var från Euromaint så var det självklart att han skulle hänga med oss när vi går ut och festar.

Idag festar jag också för en gångs skull. Har betalat in depositionen och första hyran på lägenheten så jag firar med lite alkoholhaltiga drycker som jag kyler i badkaret.  Alla är på Oleary’s och festar förutom jag som var tvungen att installera Windows 10 på min laptop. Men nu ska jag bara korrläsa detta inlägget sen far jag dit jag också.

Om det är mycket stavfel trots korrläsningen så förstår ni varför. Har ju trots allt Pol Roger skumpa på rummet.
Lokförarlivet äger =)

 

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

3 reaktioner till “Funktionskontroll”

  1. Vägskydd fjärruppdateras dock aldrig. Enl en kompis som är lokins skriver “att övervakningen kan upphöra utan att passera en balisgrupp är fullt normalt”

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg