Svartbälte i hotellfrukostar

Ännu en dag på Green Cargos internutbildning avklarad. Hur många bloggar har ni läst där man kan följa vad som händer på GC’s internutbildning? Nä, just precis detta är den enda bloggen vad jag vet som ni kunnat följa skolan och nu även internutbildningen till Green Cargo i. Hoppas jag lyckats få någon därute intresserad av lokföraryrket genom mina inlägg.

Dagen började med en fet hotellfrukost i vanligt ordning. Idag blev det, bacon, prinskorv, köttbullar och äggröra på en tallrik och en tallrik havregrynsgröt, en snaps smoothie, och ett glas apelsinjuice. Orkade inga mackor idag. Ibland har jag ost kalkon och paprika på mackorna, ibland är det äggmackor med kaviar och ibland ost, kalkon, bacon och ibland köttbullemackor.

Jag är en livsnjutare och älskar att äta mat, särskilt hotellfrukostar. När jag inte tar havregrynsgröt så blir det mangoyoghurt med lite musli i. Vissa hotell har musli som är så god att man nästan måste lägga sig naken i fosterställning i matsalen när man smakat på den. Jag gillar musli men det ska inte vara för mycket torkad frukt i. Jag vet en del som alltid köper den muslin med mest torkad frukt i. Not my cup of tea. Lite frukt ska det vara i så klart, fast med betoning på lite.

Hemma brukar jag inte äta sådana kungliga frukostar, äggmackor med kaviar och earl grey té duger bra som en perfekt start på en perfekt dag. Men ska det vara riktigt bra så ska man ha mannagrynsgröt till frukost. Men det är jag för lat för att tillaga på morgonen.

I skolan så började vi diskutera saker direkt. Alla har varit med om en massa konstiga saker och har en massa frågor. Mycket av internutbildningen går ut på att säkerställa att vi lärt oss rätt saker på LIA-perioderna för det tummas på vissa saker ibland. Ibland med allt rätt men ibland är det rent av idiotiska saker man varit med om.

Vi fick lära oss hur vi ska göra när vi ser att någon gör fel, eller om man själv gör fel för den delen, hur man rapporterar det utan att hänga ut någon eller hamna i problem. Om jag råkar ta sönder något till exempel så måste jag våga rapportera det utan att vara rädd för att jag ska bli straffad för det. Det finns avtal som gör att jag inte ska hamna i problem för att jag rapporterat något. Givetvis kan jag åka på kompletterande utbildning men det räknas inte som ett straff.

Det är skön stämning i klassen. I morse så var det något vi inte visste svaret på och en i klassen föreslog vart vi skulle hitta svaret och läraren svarade.

Läraren: -Nu är det någon som kopplat på hjärnan vid denna tiden på dygnet (8:15), det gillar vi.

Eleven: -Det är klart, jag har ju fått kaffe!

Läraren: -Det hjälper väl inte? Klockan är ju inte efter 10 än.

Vi går igenom allt i rasande takt men vi har kul samtidigt. Fredrik Jernström som har oss denna veckan är mycket pedagogisk och rolig. Jag har haft tur med bra lärare och handledare sedan dag 1 på denna utbildningen.

Idag gick vi igenom det sista på växling från JTF, det var om lokala bestämmelser på bangårdar, detektorer, rapportering och tillbud, vad som ska rapporteras till Operativ ledning, generella instruktioner för handhavande av drivfordon mm.

Även på rasterna fortsätter tågsnacket, vår lärare har sagt till oss flera gånger att vi är sämst på att ta rast. Sega att få ut ur klassrummet och tidiga tillbaka in. Men man lär sig så otroligt mycket på att prata om varandras erfarenheter och funderingar.

Vi pratade om vilken strömavtagare man ska ha uppe och varför och vilka man inte får ha uppe vid multade lok och varför. Är det frost på kontaktledningen så det blixtrar så vill man ju ha den bak så klart. Om tex en bärtråd skulle vara av och hänga ner så kan den slita av strömavtagaren och den far då bak och slår sönder det bakre också. Då står man kanske där utan ström alls i -20 grader.

Nummer 1 och 4 är inte heller så smart, för om 1:an går sönder och slår sönder nummer 4 så får man inte åka med 2 och 3 uppe samtidigt. Därför är 2 och 4 bästa sättet att ha strömavtagarna på enligt mig.

Idag gick vi igenom Järnvägsföretagets säkerhetsbestämmelser del A. Den gäller både lokförare och bangårdsarbetare. Det är alltså Green Cargos regler som gäller utöver det som står i JTF. I JTF står det tex att alla lokförare måste ha en fungerade klocka, Men i Green Cargos säkerhetsbestämmelser står det att både lokförare och bangårdsarbetare måste ha en fungerande klocka.

På lunchen gick vi de flesta av oss ut och åt som vanligt. Några ville testa något nytt men jag och Oliver gick till samma som igår. Ska som sagt blogga om den restaurangen senare och i samband med att jag beskriver hur ni som ska läsa här ska hitta från Järnvägsstationen till hotellet, för man går förbi den restaurangen då.

Jag tog en riktigt fet räksmörgås till lunch och sköljde ner med lingondricka. Gudomligt gott, hon som serverar var lika trevlig som vanligt och är nog den i särklass trevligaste personen jag träffat någonsin.

Efter skolan gick jag till IKEA och lunchade, det blev en liten omväg men jag var hungrig. Sen har jag bara hängt på hotellrummet. De andra var nere i källaren och bastade, men jag ville softa lite. Jag lämnar inte rummet efter skolan men håller kontakt med de andra via facebookgruppen vi skapade påväg hit. Det är alltid något som händer och alla sprider infon där så att ingen blir bortglömd.

Nu är det Filébuffé på hotellet och de flesta är väl där och frossar förutom jag. Jag bloggar och ska snart köpa med en kebabtallrik till hotellrummet och se på film. Det gäller att njuta av livet och just nu gillar jag att bara vara själv ett tag. Jag är ju en väldigt social person som trivs ihop med andra människor. Men jag är ju också en människa så jag trivs i sällskap med mig själv också.

Sist men inte minst vill jag berätta att det snöat här i Borlänge. Inte nog med att jag glömt mina vinterkläder i Jönköping och tagit med mig fel skor så gick dragkedjan till mig jacka sönder igår kväll efter tacobuffén. Höll på att frysa ihjäl i morse påväg till skolan och samma sak på lunchen. Jag gick där i kylan med uppknäppt jacka och huttrade.

Då sa Hugo, “Men varför knäpper du inte jackan med knapparna om dragkedjan är sönder?” Bra fråga Hugo, antagligen för att jag är dum i huvudet! Hade inte ens tänkt tanken på att man har både dragkedja och knappar på jackor. Jag knäppte jackan med knapparna och blev varm direkt.

Alltså ibland undrar jag om jag verkligen klarat urvalstesterna till lokförarutbildningen…

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

5 reaktioner till “Svartbälte i hotellfrukostar”

  1. Ja, just det, det har du rätt i Martin. Ska lägga ut länkarna till din och de andra lokförarbloggarna senare. Ska du till Borlänge vecka 3 kommer du träffa flera av mina klasskompisar från Mjölby.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg