Tillbaka vid skolbänken

Nu var det ett tag sedan jag bloggade igen. Har inte kommit på någon bra bortförklaring än men det kanske kommer senare.

Sista veckan på LIAn gick ganska bra men jag hade en nackspärr som plågade mig. Jag är väldigt nöjd med denna LIA-perioden pga att den varit så annorlunda mot alla andra lior. Jag har växlat väldigt mycket och har börjat få en förståelse om yrket nu. Det var varit mycket körning med radiolok, funktionskontroller och bromsprov och pålok. Väldigt nyttiga saker och jag tycker om att syssla med detta, men jag vet att de flesta i klassen är glada om de slipper. Men för mig så är ihopväxlandet av tågsättet och bromsprovningen en rolig del av yrket och jag bromsprovar gärna. I alla fall på sommaren ska tilläggas. Provsprovet är nog inte så roligt när tåget är 600 meter långt och det ligger 50 cm snö på bangården

Min handledare var bra, noggrann och tummar inte på säkerheten, precis som det ska vara. Det känns som att “jönköpingsgruppen” är ett bra gäng och nästa vecka kommer mitt CV trilla in hos Green Cargo i Nässjö. Givetvis kommer jag söka till fler ställen, bland annat Göteborg. Jag har fortfarande inte bestämt mig helt för om jag vill köra gods eller persontåg. Godståg är nog snäppet roligare enligt mig men jag hade riktigt kul hos SJ och saknar gänget där. Givetvis har Green Cargo gänget varit bra också men det var något speciellt med mina handledare på SJ, och vissa av ombordpersonalen kom jag också riktigt bra överens med. Trots att jag bara var där i 5 veckor så fick jag väldigt många vänner.

Jag tror jag vet vart jag lägger mitt förstahandsval när jag söker men det håller jag för mig själv än så länge. Det finns inget givet företag än i alla fall även om mycket pekar åt ena hållet.

Min handledare sa att min LIA-period var den struligaste av alla hittills. Tre lokhaverier, 3 rödlappade vagnar och en blålappad. Ytterligare en vagn rödlappades efter urspårning men det var inte jag inblandad i. Några tåg blev inställda and ena företaget hade fullt på sitt lager så vi kunde inte lämna vagnarna som det var tänkt. Fast jag hade tre likadana jobbpass efter varandra så var aldrig den enda dagen den andra lik. Men jag gillar det, problemlösning är kul, i alla fall om man lyckas lösa problemet vilket inte alltid var fallet. Men för en LIA elev är det guld när saker strular för det är då man lär sig en massa nytt. Det var förövrigt inte jag som hade sönder några vagnar. Tre stycken blev skadade vid lastning, antagligen sommarjobbare som varit i farten och kört truck och en var tjockleken på bromsklossarna under 10mm.

På SJ hade jag knappt några strul vad jag minns nu, det var någon gång vi fick ringa driftstöd för att vi inte kunde skylta om, det stod typ städning pågår fast det var dags för avgång.

Nästa vecka ska jag börja skicka in mitt CV till företagen som är intressanta så nu gäller det att tänka noga vart man vill jobba sen.

Två veckor är redan avklarade i skolan. Det var kul att träffa alla igen. Det har inte varit så mycket snack om hur liorna har varit under den sista perioden vi hade. Det börjar blir vardag för de flesta nu och alla har nog kommit upp i sina obligatoriska 500h LIA. Nu är det bara repetition hela hösten och de här två första veckorna har vi repeterat det som kommer komma på teoriprovet på lokförarbeviset. Vi har bokat in tid för provet och man gör det i sin hemstad. Det är Transportstyrelsen som ligger bakom provet och det är Trafikverket som håller i det. Man gör alltså det på samma ställe som man skriver teorin till bilkörkortet.

Efter man klarat provet och fått sitt lokförarbevis så kommer man nog se sig som lokförare även om det är examination sista två veckorna i skolan. De flesta i klassen tyckte att allt lossnat de senaste två liorna och att de skött sig själv mestadels. Vissa har redan sökt jobb. Minst en har blivit lovad jobb efter examen och nästa vecka åker några iväg på intervju.

Stora snackisen nu i klassen är vart alla vill jobba och vilka arbetstider. Vi börjar se slutet. Den 25 augusti har det gått ett år sen vi började, men det känns inte så för det har gått otroligt fort. Det är fortfarande kul i skolan men pendlingen till och från skolan blir bara tråkigare och tråkigare. Men man får stå ut, det är ju bara tre månader kvar nu varav 5 veckor är LIA och två veckor examination så det kommer nog gå riktigt fort.

Undrar hur man firar sin lokförarexamen? Har jag blivit lovad jobb så jag har arbetskläderna sista dagen tror jag. Sen måste man ju ta en cigarr utanför skolan innan man åker hem och väl hemma får man öppna en flaska skumpa. Funderar på att beställa en sån där stålmugg med lite ingraverad text på som var populärt hos lokförare förr. Det är nog den jag ska dricka skumpan ur sen =)

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

7 reaktioner till “Tillbaka vid skolbänken”

  1. Apropå stålmuggen så fick vi varsin sådan med namn och klass ingraverad av skolan när våran klass gick ut. Hoppas de inte har slutat med det ! Hoppas det löser sig med jobb och jag tror du kommer trivas vad det än blir! Jag började själv med godset direkt efter utbildning och det gav en bra grund att stå på och tänkte att fönstertåg är inget för mig. Nu kör jag persontåg både långa med lok och ibland korta motorvagnar och jag trivs hur bra som helst och skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till godset “frivilligt” idag. Så kan det gå!

    Hälsningar
    En lokförare som också läst i Mjölby

  2. Stålmuggen slutade man att dela ut i Ängelholm på grund av strul med leverantören! Fast jag beställde en själv givetvis 😉
    Och lokförare blir man först när man fått sitt kompletterande intyg av arbetsgivaren, men det vet du ju! Själv är jag färdig och kör mina egna turer nu! Känns härligt!

  3. Tackar. Bloggen kommer övergå till en foto och videoblogg efter skolan. Så då blir det fler bilder och mindre text. Men ska ändå försöka hålla det på en nivå så den blir intressant att följa för både nybörjare och gamla rävar. 🚂

  4. Hejsan! Jag jobbar ju som förare på GC Tomteboda. Vi firade vår examen från skolan med middag på Olearys och bowling. Det var det skolan som bjöd på 🙂 Själv kände jag mig faktiskt inte helt som en lokförare innan jag klarat uppkörningen på GC. Internutbildningen varade nästan 4 månader så det var en lång väg att gå. Men otroligt skönt att få komma ut pch köra på egen hand sen. Hade första egna turen efter midsommarhelgen i år.

    Jag tänker att godset ger mig en bra grund efter skolan. Så småning om kanske jag söker mig vidare till persontåg, mindre kvartstid och vettigare arbetspass. Men just nu gillar jag äventyret som godset ändå ger. Hoppas du hamnar rätt! Lycka till 🙂

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg