Alla förutsättningar för att få jobb hos GC

Idag började vi 06:00 och jag dök upp cirka 10 minuter innan som vanligt ombytt och klar. Alla papper var redan utskrivna så vi gick ut till bangården direkt och begav oss mot lokstallet. På vägen gick vi igenom vad som skulle göras. Det skulle bli ganska lugnt för ena tåget vi brukar få in på denna turen skulle utebli.

Jag låste upp lokstallet och klargjorde V5:an. La växlarna fram till första dvärgsignalen och ringde tkl och bad om att få gå fram till oljevagnarna. Jag fick växla in på spår fem och upp på vallen och sen ner på oljevagnarna och koppla in oss där. Allt börjar gå på rutin nu.

Vi tar inte alla oljevagnarna i ett svep för då blockerar man vägarna man korsar alldeles för mycket så vi kör alltid ner dem i två omgångar. Denna morgon började det regna. Vi har verkligen haft tur med vädret när vi jobbat. De gånger det regnat har varit när jag kört inne i hytten. Men denna dagen verkade det som att vädrets makter var emot oss.

Skit samma tänkte jag, vi jobbar bara 6 timmar och jag stör mig inte så mycket på regn. Men min handledare tyckte inte likadant och bad mig åka i hytten så mycket det gick när vi växlade. Man måste verkligen tänka när man växlar oljevagnar. De är tunga och V5:an är lätt. Normalt sätt så bromsar man bara med lokbromsen när man växlar men med oljevagnarna kollar man också alltid så att tågbromsen funkar från radiostyrningen. Det är så ofta som bilister och kanske framför allt cyklister ska försöka smita före när man kommer åkandes över vägkorsningar. Idag var det till och med en lastbil som smet över fast jag aktiverat vägskyddet.

Man vill inte bli klämd mellan en vagn och en lastbil som jag skrivit om tidigare. Det bästa är att alltid se alla runtomkring spåret som idioter. Då ligger man steget före hela tiden och är beredd på de mest idiotiska sakerna. Man hör hela tiden en massa historier om hur blåsta bilister mm är och hur ofta det skulle kunnat slutat illa. Man är väldigt oskyddad när man står på en vagn och radiostyr när man växlar.

När vi var klara med oljan så gick jag in till Green Cargos lokaler och fick låna en regnjacka av någon lyckligt ovetandes. Sen fick vi order om att dra fram några vagnar som stod på ett spår som var väldigt avskiljt. Vi åkte dit men hittade dem inte någonstans. Jag såg däremot vagnen som spårat ur och som saknade en buffert, hjulen på den vagnen var inte de snyggaste jag sett om man säger så. Vi bestämde oss för att det var dags för kaffe. Det går inte åka omkring i regn och leta vagnar hela dagarna. Jag växlade fram till vagnarna som skulle upp till Torsvik och gick emot dem och tog rast.

Idag skulle jag gå som pålok med v5:an och en kollega skulle dra upp allt till Torsvik med ett Td-lok. Vi bromsprovade allt och gav oss iväg och jag tryckte på för kung och fosterland uppför Tabergsbacken. Väl uppe vid Torsvik så kopplade kollegan loss sig i andra ändan och drog ner till terminalen och hämtade en massa tomvagnar. Under tiden han växlade vid terminalen passade jag och Calle på att lägga om växlarna så att de låg rätt.

Vi lossade ett koppel mitt i vårt växlingssätt där vi skulle dela det nere vid terminalen. När vi var klara väntade vi vid klotet till bangården för att kunna lägga om växeln när kollegan kört in tomvagnarna för att vi sedan ska kunna köra ner våra lastade vagnar.

Det blir en hel del väntade när man jobbar som lokförare men när man är flera som väntar samtidigt så blir det en hel del roligt snack men massa fantasier inblandat. Vid klotet vi väntade står det en gammal sliten trädgårdsstol som man kan sitta på medan man väntar på sina kollegor. Den stolens glansdagar är sedan längesen förbi och den var lagad på diverse ställen. Calle slog sig ner och njöt av vädret. Regnet hade i vanligt ordning försvunnit i samma ögonblick som jag satte på mig en regnrock och solen hade börjat titta fram lite blygt.

“Vad gött att sitta ner lite” sa Calle. “Egentligen borde vi slänga bort denna stolen och ställa dit en hammock. Utrymmet är perfekt för det” fortsatte han. Jag höll med. Det hade varit super najs med en hammock så att jag som elev fick plats också. Calle tog komradio “Öh, Lindén, vi borde slänga bort stolen vid klotet och smacka dit en hammock i stället. Fatta vad gött men ett tak som skydd mot regnet också.” sa Calle. “Ja det gör vi” svarade Lindén. “Vi får fixa en kikare också för jag såg en mårdhund nyss också, ni vet typ en grävling med långa ben” svarade Lindén.

Han hade rätt, det skulle vara nice med en hammock och en kikare så man kunna titta på alla djuren runt omkring. Jag sa till Calle att vi skulle ställa dit en grill också som vi kan tända och när de kämpat på vid terminalen och växlat klart och kommer in med sina vagnar så langar vi över en nygrillad med boston till dem innan vi lägger om växeln efter dem. Det vore perfekt tyckte jag. Calle höll med och fattade komradion och berättade vad jag föreslagit för Lindén.

“Alltså, din elev har alla förutsättningar för att få jobb hos oss på Green Cargo, det märks tydligt, det är klart vi ska ha en grill” blev svaret. Så där håller vi på hela dagarna, det blir många sköna skratt när man sitter och väntar på saker.

När kollegan kom upp med sina vagnar la vi om växeln efter honom och körde ner våra vagnar spetade dem och körde tillbaks mot bangården på Torsvik. Där bromsprovade kollegan vagnarna han hyss hämtat så vi behövde bara på till i aktern och kolla så att han kunde styra bromsen i v5:an från sin hytt. Det gick bra. Och på hemvägen behöver jag inte göra något mer än att håller ner säkerhetsgreppet.

Vi fick kör vid hustomten nästan direkt och jag hängde ut genom fönstret och njöt av naturen och vindraget när man svingade förbi alla samhällen påväg ner mot Jönköpings godsbangård. När vi var framme kopplade jag loss loket och sen var dagen över. 6 timmars “hårt slit” var avklarat.

I morgon ringer klockan 03:00, godnatt…

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

6 reaktioner till “Alla förutsättningar för att få jobb hos GC”

  1. Hej, trevlig blogg du har! Har inte inte hunnit läsa igenom allt ännu. Jag ska börja i Mjölby nu till hösten på lokförarutbildningen. Såg att du pendlade ifrån Jönköping till Mjölby, själv bor jag i Nässjö och kommer att pendla. Hur har du löst det med resor, har du pendlarkort månadsvis eller hur gör du, vad kostar det dig typ i månaden?
    Mvh
    Patrik S.

  2. Det har gjort om allt nu så jag vet inte vad som gäller till hösten. Förut betalade jag 1610:- i månaden och då fick jag åka allt i hela jkpg län och Östgötapendeln till Linköping. Antar att man får köpa ett månadskort för jkpg och ett för Östergötlandslän i höst

  3. Hej! Har nu läst igenom HELA din blogg i kronologisk ordning och vill bara tacka för bloggen! Ska även jag studera till lokförare i höst, men i Nässjö. Det är en ny utbildning på Nässjöakademien, på 12 månader. Hoppas den är lika bra som TCC trots den är kortare. Hur som helst, att läsa din blogg har varit en mkt intressant introduktion till vad en kan förvänta sig, och hur det går till i jobbet samt mkt terminologi. Känns som jag kommer vara bättre förberädd inför utbildningen nu. Om våra vägar (spår?) korsas i höst och jag känner igen dig så kommer jag nog fram och hälsar, om det är okey! 😊

  4. Vad roligt att höra. Klart du ska säga hej, I denna branschen håller vi ihop. Jag jag förstått det rätt så ska även tcc korta ner sin utbildning till 45 veckor inom kort. Grattis till ett bra yrkesval. Att komma in på skolan var samma känsla som att vinna på lotto.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg