Svartbälte i passresor

I morse var det dags för tågkörning igen. Vaknade tidigt och solen var uppe så det blev en härlig promenad med vovven innan det var dags att bege sig till Nässjö som jag skulle utgå ifrån idag. På vägen dit svängde jag förbi Green Cargo i Jönköping och hämtade min varselväst och slängde mackan jag hade haft i kylen som jag hastigt fick lämna i Torsdags.

Körde till Green Cargos lokaler i Nässjö printade ut körordern. Tog en kopp kaffe och pratade med de andra lokförarna och de var ju givetvis intresserade av hur det var med mitt ben. Det var inte så farligt sa jag och berättade att jag redan hade hunnit tömma mycket av luften innan jag tappade slangen så kraften var inte så stor. Sen började vi prata om situationen uppe på Torsvik och om spårläget där.

Det var alltså på väg från Torsvik som allt började. En lokförare skulle dra ner sina vagnar till Jönköping men den sista vagnen valde att gå vägen mot Vaggeryd genom växeln i stället vilket resulterade i en urspårning. Det syns tydligt på alla slipers att vagnen gått bredvid men föraren som körde märkte ingenting. 1,5km längre ner i växeln vid Måp24 “Hustomten” så hoppade vagnen i rätt läge igen och föraren körde helt ovetandes om vad som hänt ända till JKPG och hängde av vagnarna.

Lite senare kom en annan lokförare och gick på vagnarna och skulle klargöra och bromsprova och gick och inspekterade när han stannade till “Vad fan??? Det fattas en buffert på sista vagnen!!!” Märkligt tänkte han men som tur var la han ihop ett och annat och ringde upp till Torsvik och bad kollegorna kolla läget. De såg att spåret slingrade sig som kokt spagetti och larmade och senare hittades bufferten vid Hustomten om jag inte miss fel. Jag kan ha varit den sista som körde på banan innan urspårningen och jag minns att jag var ganska tidig från Torsvik och då tog jag det alltid lugnt till Hustomten där jag ändå alltid hade stopp i signalen i 30-60 minuter. Det kan ha varit därför inte just jag spårade ur men jag var inte så värst tung då heller om jag inte minns fel. Men det var han som spårade ur.

Men men, idag skulle vi ha två multade lok och vi gick ut och förberedde dem men sen visade det sig att vi bara skulle ha ett lok med oss och fick stänga ner det ena och klargjorde bara det andra loket.

Det var något arbete på spåret så vi fick växla runt under bron och komma in på våra vagnar den vägen. Växlarna ringde och tjatade på oss att vi skulle snabba oss och att vagnsättet var bromsprovat och klart. Vi hade avgångstid 10:57 enligt körordern men de ville skicka ut oss tidigare, det började väl bli dåligt med plats på bangården kan jag tänka mig. Vi gjorde ett täthetsprov och ett förkortat genomslagsprov och sen ringde jag den lokala tågklareraren i Nässjö och sa att vi var klara för avgång.

Vi fick tuffa iväg inom någon minut men när jag passerade första huvuddvärgen så började ATC’n tjuta och det stod fel i displayen men driftbroms som följd och släckt för och huvudindikator. Balisfel typ 3, den allvarligare sorten. Kvitterade bort det och tog fram felkoden. Tuffade vidare tills jag fick info i för och huvudindikatorn igen och sen var det vara att tuffa vidare.

Min handledare ringde in till TKL och meddelade balisinformations felet. Mycket mer än så hände inte på resan mot Hässleholm. Jag fick på in gå ett sidospår en gång och släppa förbi två tåg, blev väl stående där i 25 minuter. Jag sitter och stryker alla driftplatser vi passerar i körordern och kollar hur vi ligger till i tid medan jag kör. Det är alltid bra, som idag till exempel så ringde lokföraren som skulle lösa av oss i Hässleholm och frågade om vi kommit i väg i tid mm och jag kunde säga exakt vart vi befann oss och att vi låg 4-5 minuter före tidschemat utan att behöva titta i körorder och fråga handledaren vart vi befann oss.

Fick stopp i signalen i Hässleholm och då var vi väldigt mycket före tiden i schemat och hade meddelat våran avlösande lokförare att vi var på väg  och han skulle stå där taket slutade på plattformen och vänta på oss. Vi fick kör igen efter någon minut och jag la på lite ampere men inte så mycket för att jag skulle ju ändå stanna snart.

Det såg inte ut att stå någon i bortre ändan under plattformstaket, däremot stod det någon men något orange på väskan på ändan närmast oss. Det måste vara han sa jag och drog i tågbromsen och lyckades göra ett mjukt stopp precis bredvid honom. Och mycket riktigt var det våran avlösande förare och vi hoppade ur tåget. Jag var väldigt nöjd med denna körningen, känns som att jag har koll på läget. Min handledare behöver knappt säga någonting och när han gör det så är det för att ta det säkra före det osäkra i situationer när det blir lite mycket att göra för mig.

Vi hade över en timmas rast innan passresan hem gick så vi gick och lunchade på samma ställe som förra gången. Idag var det stekt lax och vi åt lax och salladsbuffe tills vi knappt kunde röra oss. Efter maten gick vi till Hemma kväll för min handledare var godissugen. Vi stod ett tag och tittade på alla boxar med serier och kommenterade dem vi hade sett mm. Sen begav vi oss till stationen igen och satte oss. Kände att paltkoman började närma sig och när x2000 dundrade in så satte vi oss ner på våra platser och toksomnade båda två.

Jag må vara hyfsat bra på att köra tåg nu på min näst sista körlia men det är inget emot hur bra jag är på att åka passresor. Svartbälte i passresor har jag, särskilt med en paltkoma som sömnmedel. Vaknade till lite då och då och insåg att föraren av denna x2 var väldigt bra. Man märkte inte när tåget startade och mjuka fina inbromsningar hela tiden. Förra passresan hem var föraren inte alls lika mjuk och försiktig. Man börjar väl bli yrkeskadad på riktigt nu när jag börjar jämföra hur förarna framför fordonen på passresorna =)

Det har varit en bra dag och en av de bästa körningarna jag gjort, börjar bemästra bromsen ordentligt nu och det känns bra. I morgon har jag sovmorgon till 6:00, jag börjar bli bortskämd 😉

Ha en bra dag på er alla livsnjutare därute.

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

2 reaktioner till “Svartbälte i passresor”

  1. Hej! Hittade in på din blogg för en stund sedan och har redan mängder med frågor. Jag börjar på samma utbildning som dig i Mjölby den 24e augusti. Jag har en liten son på 9månader och undrar därför om man måste gör de första Lia perioderna långt bort? Eller finns de så man kan utgå från Mjölby? Får man hjälp att ordna en praktikplats?

    Ska man ha med matlåda till skolan?
    Har man någon kisspaus när man kör tåg eller kan man få köra hur länge som helst utan att få uträtta sina behov?
    Kan man ha körningar där man sover borta på lian eller kör man bara kortare sträckor?
    Åker man tåg gratis i hela Sverige när man ska till och från sina Lia platser?
    Tar man med matlåda till lian? Vad äter man.. mackor?

    Tror egentligen att jag har 2000 konstiga frågor till haha
    Tack på förhand

  2. Skolan ordnar med praktikplats åt dig. Företagen vill oftast inte att man ska ordna sådant själv utan allt ska gå genom skolan. Endast de med bra kontakter typ att familjemedlemmar mm jobbar där fixar egna praktikplatser. Du får komma med förslag vart du vill ha dina LIA platser så gör skolan allt de kan för att tillgodo se dina önskemål. Men det går aldrig att garantera något. Men givetvis för du ju inte praktik i Umeå om du bor i Mjölby.

    Du har rätt till 30 minuters rast efter 4,5 timmars körning om jag inte minns fel. Men det är sällan man kör så länge i ett sträck. Persontågen har ju dessutom toaletter på tåget så ett snabbt besök hinner man med när man stannat på någon station för att släppa på och av passagerare. Godståg stannar ju lite varstans utmed linjen och släpper förbi andra tåg titt som tätt så man kan passa på att springa ut och ställa sig bakom närmsta buske om det skulle behövas. Är det riktigt akut när du kör gods så kan man ju alltid ringa TKL och säga att man vill bli tagen åt sidan i 10 min vid nästa station så löser han nog garanterat det.

    Ganska många har matlådor med sig till skolan. Det finns kyl och microvågsugnar i lunchrummet. Det finns även en kafeteria som säljer lite mackor mm till hurlösa priser. Ca en femtedel av klassen går ut och lunchar.

    Du sover borta ibland på LIORNA. Det är väldigt olika. Vissa företag sover borta någon gång i veckan andra någon gång i månaden. och pendeltågen kanske aldrig sover borta beroende på vad du har för turer. Men räkna med att du kommer sova borta då och då.

    Åka tåg gratis är lite si och sådär med. Officiellt nej. Men kommer du med SJ uniform och ska åka pass som det kallas till en LIA eller ett jobb så är det nog inte så stor risk att du behöver betala. Men du har ingen rätt till att åka gratis. Däremot så är alla passresor om innefattas av arbetstiden gratis genom att företaget betalar det. Tex om du är stationerad i Linköping normalt men ska börja ditt pass i Malmö. Då för du tågbiljett ner till malmö.

    Räkna med att du behöver matlådor till LIA. I alla fall om du kör godståg. När du kör persontåg så har du ju oftast rast på en stor centralstation och då kan du luncha ute. Om det inte är mitt i natten förstås.

    Fråga på om du undrar något. det är bara kul att hjälpa till. Är det något jag inte kan svara på så kollar jag upp det och återkommer. Annars kommer nog någon annan läsare svara på det.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg