Bromstekniker

Igår (tisdag) var jag sena turen till Karlstad. Kaspersson var min handledare och denna gången så tipsade han mig inte så mycket utan han ville se hur jag klarade mig själv. Jag tog bilen till Göteborg för vi skulle vara hemma som sent att sista bussen redan gått. Jag fuskade lite med LCHF igen och åt på Nordstan Fried Chicken när jag kom fram till Centralstationen. Charlotte Kalla hade tagit Guld och jag tyckte det var tråkigt att jag missade det loppet men bestämde mig för att se reprisen istället.

Kaspersson var redan på plats jag jag skrev ut körordern och fordonslistan som vanligt så han behöve inte göra något. Två koppar kaffe med mjölk fick jag i mig och var pigg och taggad på att få köra x52 till Karlstad igen.

Jag gick fram till tavlan på väggen i orderrummet som visar ankommande och avgående tåg och kollade upp hur tåget vi skulle ta låg till. Den var 30 minuter försenad. Jag meddelade Kaspersson och han kollade sin mobil och han hade fått ett meddelande om det. Han ringde upp och kollade vad som felade och det var något som felat redan från avgång från Göteborg till Karlstad och den sen redan ut från götet och den förseningen satt kvar på hemvägen till oss.

När vi löste av föraren sa hon att det inte hade varit några problem på resan hit i alla fall. Det kändes bra. Jag börjar få kläm på bromsprovningen mm man gör när man aktiverat hytten och Kaspersson behövde inte lägga sig i förrän det var dags för framdrivningsprovet. Det funkade inte, det var bara 6 minuter till den nya avgångstiden och han fick starta om något och vänta två minuter innan man fick göra om alla tester.

Städningen på tåget kom inte heller så det var ganska fullt i soppåsar mm. Men det löste sig till slut och vi kom i väg på den nya utsatta tiden.

Det var inte kul att man redan från start låg 30 minuter efter ordinarie avgångstid för då gäller det att ligga på och försöka köra in en massa tid. Det blir inte så mycket eco-driving då och det var ju det jag ville öva på utan hjälp från Kaspersson. När man är sen som vi var så får men pendlar mm framför som sinkar och tågmöten man måste vänta in där det är enkelspår som vid kontaktledningsbytet vid Töreboda.

Körningen gick bra och jag kände att jag fick till bromsningar väldigt bra men jag forfarande lite feg enligt Kaspersson men det var inget att anmärka på utan det kommer med tiden sa han. Man försökte stanna nära baliserna vid stoppen på perrongerna och man vill att nollorna ska hoppa över i förindikatorn innan man stannat så man kan gasa på fullt vid avgång. Det gick sådär, men det gick ok. Det är lite svårt att veta exakt vart man ska stanna vid perrongerna för metertavlorna som visar vart man ska stanna sitter lite var som helst. Ibland i taket på perrongen ibland vid marken mm.

Och ibland ska man stanna till vid U-tavlorna som är i slutet på perrongen. Samtidigt vill man stanna nära baliserna som sagt. Kände att jag hade bra flyt genom hela körningen till och från Karlstad. Kasperson är riktigt trevlig att prata med och tiden verkligen flyter iväg när man åker med honom. Han är avslappad och lät mig göra allt själv. Han fick påminna mig om att kvittera bort hastighetsnersättningen en gång och jag missade en nerkopplingstavla när jag fick stopp i en signal och var tvungen att bromsa kraftigt. Jag fokuserade för mycket på signalen som närmande sig och på hastighetsmätaren och det såg Kasperson direkt och tryckte in knappen åt mig.

Det var aldrig någon fara att jag passerade stopp men det tog för mycket uppmärksamhet för en lokförarelev som mig. Men Kaspersson sa att mitt fokus låg i alla fall på det som var viktigast. Det var första gången jag missat en tavla så det var inte så kul men jag är ju nybörjare utan linjekänndom så det är sånt som kan hända när det börjar hetta till.

Kaspersson och jag ska inte köra ihop mer på denna lian så han fyllde i betygen i min lia-pärm och jag fick 28 poäng av 30 av honom. Han sa att jag har vad som krävs för att bli en bra lokförare och att det hade varit trevligt att åka med mig. Det var kul att höra och jag var glad när jag lämnade Göteborg runt 01:00 med bilen för den långa körningen mot Jönköping.

Somnade som en stock när jag kom hem och fick min skönhetssömn. Bokade biljetten till Göteborg när jag vaknade och gick ut med vovven på långpromenad.

På bussen till GBG så tittade jag på Charlotte Kallas lopp i iPaden. Underbart, fick rysningar när jag såg det och hörde eftersnacket. Vilken tjej!

Idag åkte jag med Kronander igen ,han ska jag åka med resten av veckan och min sista körningen med honom är på Söndag. Det är lite annorlunda körning med honom. Enligt Kaspersson är jag lite feg i inbromsningarna men han låter mig köra som jag vill. Kronander tycker jag bromsar för sent och säger hela tiden till mig att bromsa ner, lossa ut mm. Det blir lite rörigt i huvudet när man blir guidad för man får ju inte känna av saker själv och lära sig av misstagen om man skulle göra det. Men det är väl också fördelen med att köra men olika handledare för man lär sig olika tänk vid körning. Kaspersson är mycket för eco-driving för man hade gott om tid på de körningarna man gjorde med honom (om man inte var försenad från början). Kronander har lärt mig en massa annat som varit nyttigt som att hålla uppsikt riktigt långt fram och planera körningen i god tid och göra mjuka inbromsningar.

Idag körde vi till Hallsberg med x40 och den vagnen har riktigt dåligt ljus. Ibland känns det som att det är bättre ljus med halvljuset men så ser man tavlorna senare märkte jag så halvljus är inte bra att kära på. Ljuset på tågen är inte bara för att jag ska se utan för att jag ska synas också så det ska vara helljus hela tiden. Men jag bländar av vid möten av tåg och ibland när det är bilväg precis bredvid spåret. Det är kul när man kommer med halvljus på reginan och bilar och lastbilar kör med helljus för när man slänger på helljuset på Reginorna och ser man nästan ända till treriksröset och då bländer de av ganska snabbt.

Men x40’s strålkastare är att likna vid stearinljus. Helt värdelösa.

I Hallsberg var det ett fyllo som trillade i rulltrappan så vi fick springa fram men han kom upp på benen igen och vinglade ut på perrongen. Vi skulle ringa Tågex och varna men han sansade sig och vinglade iväg från spårområdet. Det var några andra från ett annat järnvägsbolag där som höll koll på honom istället när vi gick.

Nu är det övernattning som gäller i Hallsberg. Börjar 5:05 i morgon och här ligger jag och bloggar. 

God natt =)

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg