Isärkoppling och tjänstetåg

Idag fick jag köra SJ’s lok och vagnar från Göteborg till Hallsberg. 148 meter långt blev det och vi var ganska lätta. Jag har ju kört lok och vagnar hos Green Cargo så jag tänkte att detta kommer ju gå busenkelt, men ack så fel jag hade. Som ny börjar har man ju inte riktigt rutin och inbromsningar gick sådär. Det var ok men inte mer. Glömde lossa ut och fegade lite för mycket ibland. I Skövde råkade jag till och med stanna en loklängd förtidigt. Men det var ingen fara för jag såg i speglarna att alla vagnarna var inne på plattformen så det var bara att frilägga dörrarna som vanligt. Ingen skada skedd förutom på min ego.

loktåg
Så här snygga är SJ’s svarta RC6 lok. Det var kul att köra loktåg igen och välbehövligt att få öva lite igen.

Jag är lite av en perfektionist och gillar inte när man inte får till inbromsningarna som man vill ha dem. I övrigt gick ju körningen väldigt bra och jag kommer antaligen få köra lok och vagnar igen redan i morgon och minst vid ett tillfälle till. Det behövdes övas på helt enkelt, men det är ju bra att bristerna ligger i att man fegar lite för mycket än tvärt om i alla fall.

I Hallsberg bytte en lokförare av oss och vi åkte pass till Örebro. Vi åkte i förarhytten och fick lite tips om hur man kopplar isär en x40 för det hade min Kronander aldrig gjort förut eftersom han fått utbildning på de motorvagnarna ganska nyligen. Jag fick även nu chans att se hur föraren som löste av oss bromsade. I morgon kommer det gå klockrent. =)

I Hallsberg hade vi ca 30 minuters väntetid på att den multade x40 skulle komma in från Stockholm. När han kom in fick vi stoppa passagerarna från att kliva på bakre motorvagnen eftersom vi skulle gå som tjänstetåg tillbaka till Hallsberg efter den främre x40’n. Isärkopplingen gick smidigt och vi lät det andra tåget köra iväg en bra bit innan vi följde efter för att slippa grönblink hela vägen.

Några tjejer kom springades på perrongen fram till oss och frågade om vi skulle till Hallsberg men vi sa att det tåget redan hade åkt, någon minut sen dessutom. Då ville de följa med oss men vi ljög och sa att vi skulle in på verkstad och inte kunde stanna på plattformen.

Resan till Hallsberg gick bra men ingen verkade veta vart vi skulle parkerat tåget så vi fick ringa massor med nummer innan vi fick tag på rätt personer. De bara skrattade för det är alltid samma sak sa de, ingen verkar veta att det var just dem man skulle ringa. Vi parkerade på ett spår vid sidan av plattformen så nu fick jag äntligen använde SJ’s varselväst. I Hallsberg hade vi nästan två timmars rast, nu fick jag äntligen äta lite för jag var hungrig som en dvärg.

Det var kul att prata lite med ombordarna i lokalerna i Hallsberg, de skulle vara med på vårat tåg hem och vi hade riktigt trevligt. Resan hem gick bra men vi oroade oss att godståget framför skulle sinka oss på grund av att han var 15 minuter sen och Kronander ville med tidiga bussen hem. Men han hann nog med. Jag parkerade tåget och satte på de tre p’na och sen försvann Kronander som en avlöning.

Jag är ganska nöjd med dagen och ska nu ta bussen hem. Kommer hem sent i natt och för några timmars sömn innan jag beger mig till Göteborg igen och då ska jag åka ner till Kalmar och har överliggning där.

Godnatt alla bloggläsare därute.

z

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg