Cst blev Malmö

Igår när jag kom till SJ’ lokaler och började förbereda min körning till Stockholm med x2000 så dök inte min handledare upp vid tiden jag fått. Jag skulle ha en ny handledare vid Wiggo Carlevåg. Jag frågade efter honom och det visade sig att han jag frågade hade tagit över körningen jag och Wiggo skulle ha och jag skulle inte börja förrän 1,5 timmar senare.

Problemet var att hon som planerade inte hade mitt nummer och därför inte fått tag på mig. Det gjorde mig inte något och jag lämnade över alla papperna jag skrivit ut till han som skulle ha vår rutt. Han ringde Wiggo och jag fick veta att jag skulle köra x55 ner till Malmö och hem. Det är min favorit bana så jag var bara glad.

Träffade ombordaren Andrew och han skulle också ner till Malmö. Jag skulle vara i Göteborg igen lite senare än planerat men det skulle innebära att jag slapp vänta på min buss hem lika länge.

Wiggo visade sig även han vara en riktigt trevlig prick, vi kom väldigt bra överens och det visade sig att han hade fått schemat för mina sista två veckor och det verkar som att jag bara ska köra med honom då. Det ska bli kul, han var helt klart favoriten hittills av de handledarna jag haft. Jag har haft tur med att alltid komma bra överens med mina handledare. Alla har varit riktigt sociala och Wiggo och Kronander är väl de som pratar mest om allt mellan himmel och jord.

Wiggo var väldigt pedagogiskt och lärde mig en massa saker. Han gick även han på lokförarutbildningen i Mjölby och han hade varit i Jönköping flera gånger.. Wiggo visade mig en Grafisk linje beskrivning som man kan använde i paddan och skolla med under tiden man kör. Då har man full koll och ligger hela tiden steget före när man kör.

http://www.kejsergardens.se/graflinje.htm
Gå in där och leta upp rutten ni ska köra och i rätt riktning. Skrolla ner längst ner på sidan och skrolla dig uppåt medans du kör.

Körningen gick verkligen perfekt, inbromsningarna var helt klockrena de också. Ju mer info man har om rutten desto bättre går det och att kunna följa med i en grafisk linje beskrivning undertiden man kör är det närmaste man kan komma riktigt linjekännedom som nybörjare innan man blivit fullfjädrat lokförare

I Malmö hade vi två timmars rast och jag satt och spelade Mahjong på datorna där och pratade lite med Andrew. Jag stormtrivs på SJ, folket är helt underbara, både förare och ombordare är trevliga och rasterna bara flyger iväg.

Jag fick väldigt bra kritik av Wiggo som kollade hur jag rörde mig och vart mina ögon tittade, hur jag skötte multitasking och vart jag prioriterade min uppmärksamhet och han sa att jag verkade ha full kontroll. Jag hade ett lugn i mitt sätt och köra som smittade av sig på honom sa han och att trots att det var min början på min andra vecka på resandetåg så körde jag lika bra som man förväntar sig av en elev i slutet på nästa LIA.

Det var kul att höra, jag har känt att det har lossnat ordentligt i min körning. Känner mig trygg i det jag gör och tycker det är väldigt kul att köra. Men jag är även medveten om att jag fortfarande om nybörjare och trots att jag haft flera riktigt bra körningar nu på raken så kommer det komma dagar när det kommer kännas som att det är första gången jag kör tåg. Jag har lång väg kvar men en sak är säker. Jag har hamnat rätt i livet. Det är detta jag ska syssla med och den dagen jag ska gå i pension kommer de få tvinga iväg mig.

Idag stod det på mitt schema att jag skulle till Örebro och tillbaka med Kronander men i turförteckningen står det att jag ska köra till Hallsberg och växla. Jag vet att Kronander sagt att han skulle till Hallsberg denna veckan och slå isär ett loktåg så det är väl det som gäller. Det ska bli kul.

Ha en bra dag där ute i regnet =)

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg