Turförteckning på villovägar

Idag var första skoldagen på 2.5 månader. Det var lite jobbigt att kliva upp i morse. Var tvungen att åka ner tidigare till stationen och förnya mitt pendlingskort och var super trött när jag väl kom till skolan men det glömde man bort direkt när man träffade alla. Det var kul att träffa alla igen. Vi började klockan 12:00 som vanligt på måndagar och jag var inne ganska tidigt med mitt tåg så det var bara Johanna som hunnit komma dit. Strax efter jag kom så anlände Thomas och vi tre satte igång och prata om all roligt vi hade gjort på LIAn.

11:50 kom nästan alla instövlandes på en gång och klassen var full och allt kändes som vanligt.

Vi började med att gå igenom lite snabbt vad alla hade gjort och det var väldigt intressant att höra. Det hade hänt en hel del saker faktiskt. Det var inte alltid klasskompisarna var inblandade i incidenterna men de var i närheten och kunde bevittna både urspårningar och nerrivna kontaktledningar. Josefine hade fått krypköra ganska långt eftersom det kommit larm om någon vid spåren,  och mycket riktigt stod det en person vid spåret och liftade och ville åka med tåget. Det fick han givetvis,  fast bara tills polisen kom och tog honom.

Nästan alla hade råkat ur för balisfel och ATC-fel. Jag hade fått tjuvbroms och varmgång. Några otillåtna stoppassager hade också inträffat men det var inte klasskompisarnas fel. Det är inte lätt att stanna när man kör i 160km/h och signalen slår om från grönt till rött 150 meter längre fram. Jag tror jag hade klarat det dock, jag, Mac Gyver och Chuck Norris hade antagligen klarat att stanna =)

Läraren hade sagt att vi skulle ha ett diagnostiskt prov första dagen efter lovet. Det hade vi också, alla hade suttit uppe och repeterat hela natten. Det mesta kunde man men det kändes ändå bättre att läsa lite. Saken var den att det var ett gammalt diagnostiskt prov och vi behövde inte lämna in det efteråt utan vi rättade det gemensamt. Undrar hur många som hade pluggat om vi vetat om det.

Vi skulle lämnat in LIA pärmarna idag och den hade jag varken fyllt i eller tagit med. Så det skulle jag fixa med efter skolan. Somnade som en stock när jag kommit hem istället och när jag vaknade och skulle fylla i mina tider så visade det sig att jag antagligen måste raderat turförteckningen för november månad. Jag hade slängt den första december men insett att jag behövde den när jag skulle fylla i mina tider så Stig var så snäll och fixade den på PDF till mig. Det mailet är såklart spårlöst borta nu. Jag får maila min första handledare och skriva en snyfthistoria och be honom fixa turförteckningen för november till mig.

Jag har skaffat en iPad som jag pluggar på nu och den funkar super bra till det. Helt klart bättre än min bärbara dator som jag köpte enbart för skolan. Datorn är bättre när man ska söka efter saker i JTF när man fått ut häften men det är nog det enda. iPaden är lättare och lagom stor på tåget och man slipper ta med laddkabeln. Ett tips till er som ska börja lokförarutbildningen är att tänka efter ordentligt vad som kommer passa era studievanor bäst innan ni köper nytt.

Nu har de ändrat tågtiderna när jag åker till skolan. Det är samma tid från Jönköping men i Nässjö får jag vänta ca 25 minuter. Det är kanske bra eftersom det är enkelspår och man slipper oroa sig för att det blir förseningar. Det blir det inte så ofta oavsett vad alla gnälliga pendlare säger men det är skönt att man slipper jäkta från tåget till anslutningen varje morgon. Problemet är att jag inte är på plats i skolan förrän ca 8:30 nu och vi börjar 8:15 med den akademiska kvarten inräknad.

Det skulle innebära att jag skulle få ta 6:10 bussen på morgonen till Mjölby och betala 79:- 3ggr/vecka. Vilket skulle innebära att jag måste gå upp 20 minuter tidigare varje morgon och vara över en timma tidig till skolan varje gång. Men jag frågade min lärare Håkan om jag fick börja 8:30 och det fick jag. Den kvarten jag missar klarar jag mig utan, jag har ju fördelen att vara fastlåst på en pendel 3h om dagen och jag har ju all tid i världen att plugga då.

Problemet är bara att man har all tid i världen till att lyssna på P3 dokumentärs podcasters också.

Det har varit en bra dag, gillar mitt liv just nu, man har ju så mycket roligt att se fram emot. 4 veckor i skolan och sen är det praktik igen. Jag har skrivit upp mig på listan att jag önskar hamna på SJ Göteborg nästa LIA. Alla hade varit nöjda men sina LIOR hälften körde nog gods och hälften körde persontåg, Någon hade fått testa på båda. De flesta var sugna på att testa det motsatta nästa LIA och det är ganska smart. Då vet man ju verkligen vad man gillar när man är färdig lokförare.

Jag tror att de flesta i klassen är riktigt taggade nu och säkra på sitt yrkesval. Jag vet att jag valt rätt. Att komma in på lokförarutbildningen är kanske det största som hänt i mitt liv. En väldigt stor och viktig sak är det i alla fall. Det kändes som att man vunnit på lotto när man kommit in, särskilt eftersom man fått kämpa med tester i olika omgångar mm. Jag är väldigt stolt över att jag kommit in i alla fall. Jag minns när jag satt på bussen hem från Göteborg efter min första vecka på Green Cargo. Det var då det började gå upp för mig att jag hade lägenhet i Göteborg och körde tåg varje dag, jag satt nog och log hela vägen hem till Jönköping.

Inför nästa LIA ska jag förhoppningsvis hunnit serva min BMW och sålt den och skaffat mig en lite bensinsnål bil som jag kan ha när jag pendlar till skola och praktikplatser. Det blir dyrt att hyra lägenhet i Göteborg hela tiden.

Nu ska jag sova, måste komma ihåg att fixa turförteckningen för november i morgon så jag kan fylla i min LIApärm  innan jag blir arkebuserad av Protrain. Till er lokförarelever därute säger jag att fyll i allt efter varje dag så slipper ni sånt här extra jobb.

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg