Omdöme från handledaren och kritik från läsare

I torsdags gjorde jag min sista tur med min handledare Mikael. Jag har kört med honom i 2 veckor och kommande två veckorna ska jag ha en ny handledare. Det ska kul och en stor chans att jag får köra posttåget som jag länge drömt om.

Min sista tur i torsdags gick till Stenungsund. Rd-lok med tomma tankvagnar upp dit som vanligt. I Stenungsund får jag inte komma in på bangården som jag skrivit om tidigare så jag fick vänta i lokalerna vid stationen. Satt och sov tills närmaste restaurangen öppnade och då gick jag ut och åt lite mat. Sen kommer jag inte in i  lokalen igen för jag har inga nycklar så då fick jag stå utanför i 45 minuter ungefär. Det gick ganska fort.

Såg min klasskompis Emma glida förbi mig med pendeln efter att hon gjort ett stopp vid perrongen och plockat upp lite passagerare. Hon såg inte mig och jag kunde ju inte gärna vifta med händerna heller för då riskerar jag ju att signalera stopp till henne.

Mikael kom tillbaka med 10 tankvagnar lastade med Gasol och sa att vi har samma körning i morgon igen men då kommer det ta ännu längre tid. Så jag behövde inte jobba på fredagen om jag inte ville. Det hade blivit sammanlagt 80 minuters körning tur och retur men jag hade fått sitta och vänta i 3 timmar minst. Jag insåg också att det inte var någon idé att jobba på fredagen.

På vägen hem fyllde Mikael i min LIA pärm, tror jag hann med att jobba 72h de två veckorna och fick högsta betyg i allt förutom uppmärksamhet på signaler. där jag fick 4 av 5. Jag hade väl inte missat några signaler, men jag hade upptäckt dem lite sent vid ett par tillfällen så det fanns helt klart lite mer att önska på den biten. Det slutade med 24 av 25 i betyg vilket jag är väldigt nöjd med efter mig första körLIA.

Jag tackade Mikael för denna tiden och vi önskade varandra lycka till. Han sa att han trodde jag skulle bli en bra lokförare för det fanns inget med mig som tydde på något annat. Det var jätte kul att höra. Jag gillar verkligen Green Cargo och vill jobba där.

Jag har fått höra att jag tror jag är lika bäst på ditt och datt som alla andra lokförarelever och hög på upplevelsen från min första LIA så vet jag precis vart mitt CV ska landa. Först var det en som kommenterade det och det var okej men sen var det en annan som spann vidare på det. Så jag tänkte för första och sista gången kommentera på en negativ kommentar.

Nej, det är inte sant, jag tror inte jag är bäst, men det kanske låter så när man läser bloggen. Jag har skrivit om misslyckanden och skrivit om när jag lyckats. Jag har skrivit om saker som varit roliga och saker som inte varit roliga. Som bloggare dramatiserar man saker lite, man ljuger inte men allt måste bli intressant att läsa. Det går inte att läsa en blogg och tro att man känner personen bakom den.

Jag vill jobba på Green Cargo av flera anledningar. Först och främst så är det just godståg och att få köra tankvagnar som varit min dröm sedan barnsben. Det är inte samma sak som att köra persontåg. Det är lika stor skillnad som att köra sport MC eller glidar hoj, motorbåt eller segelbåt, eller varför inte ta ett exempel med bilar. Det finns de som gillar gamla bilar som är stora och har stora fenor. Det finns de som gillar gamla bilar men absolut inte gillar de stora med stora fenor på.

Jag gillar godståg, PUNKT. I våras så var jag och åkte x2 fram och tillbaka till Malmö och kände att det var jätte kul och ville köra X2 för de stannade inte så ofta. Det höll på att ta över drömmen om godståg och när skolan började så kände jag att det var fifthy fifthy mellan gods och persontåg. Men nu när jag varit ute två veckor med gods så inser jag att det antagligen är det jag vill syssla med. Det har även med arbetstider att göra. Jag är även intresserad att kanske kunna jobba varannan veckan. Jag vill åka långt och bo borta mycket och sen när jag är hemma vill jag vara hemma mycket.

Jag kommer lägga minst en körLIA på persontåg så mycket kan hända än. Men när jag säger att jag vill jobba med gods så betyder inte det att jag är ung och dum och inte förstår vad saker innebär än, det handlar om att jag försöker uppnå en barndomsdröm. Sen är det ju inte vad jag vill som avgör alla gånger heller. Det handlar om att få jobb överhuvudtaget. Därför kommer jag lämna in mitt CV till Green Cargo som även någon kommenterade att jag skrev, men jag skrev inte att Green Cargo är de enda som ska få mitt CV.

Det intressanta med folk som försöker analysera andra är att de alltid kommer fram till något negativt, något nertryckande. Det är så jag ser på psykvården i stort också om man ska generalisera lite. “Jaha, du har mardrömmar någon gång i månaden, det är pga att du har den här sjukdomen och du måste därför ta alla de här pillren varje dag i resten av ditt liv. Läs gärna igenom alla 4 sidor med bieffekter om du har tid också”

Jag skulle kunna skriva ganska mycket om folk som gnäller på andra som tror på sig själva, gnäller på folk som inte bryr sin om jantelagen. Och det har jag gjort också, jag är anti jantelagen och har jag en annan blogg om handlar just om att tro på sig själv och att inte lyssna på andra vars liv du inte vill leva, men som försöker lära dig vad som är rätt och fel.

Jag är en obotlig optimist, jag kommer inte överens med pessimister, eller realister som alla pessimister utger sig för att vara. Inga pessimistiska kommentarer publiceras i denna bloggen om det inte verkligen finns anledning till det. Den leken får de leka någon annanstans. Bara en sådan sak som att man går ut och kommenterar negativa kommentarer sänker hela nivån på ett inlägg, suger ut energin ur den. Denna negativa energi kommer jag låta dem behålla för sig själva. Tror alla som läser detta märker hur man sänker sig till de negativas nivå när så sker och då förstår alla som läser detta varför det blir sista gången jag kommenterar på negativt strunt.

I morgon är en ny vecka med nya möjligheter. Denna veckan slutade lite sådär,  jag har inte något boende i Göteborg längre för den lägenheten jag skulle bo i flyttade min vän ut ur i all hast och nu ska den hyras ut till ett företag. Men det ordnar sig, det går ju pendla men det hade varit kul att bo i Göteborg i december. Har fått några erbjudanden på boende i och runt Göteborg nu, men måste få mitt nya schema i morgon innan jag kan planera hur jag ska göra.

Nu måste jag packa lite, ska ta bussen till Göteborg ganska tidigt i morgon. Ha det bra alla monsterdiggare därute.

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

2 reaktioner till “Omdöme från handledaren och kritik från läsare”

  1. Grattis till bra resultat!

    Och jag kan intyga att det är en jäkla skilnad på person och godståg.
    Personligen är jag säker på att jag hittat rätt, d.v.s att godståg.och Green Cargo är min grej. Helt klart!

    Skit i alla surpuppor som skriver nedvärderande. Här finns positiva också! (:

    Hoppas du får ännu en bra Kör-lia på Green Cargo, med mycket Post (:
    (Inte för att göra dig avundsjuk, men jag hade fem Posttåg förra månaden) (((;

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg