Bangårds-LIA

Det är måndag, och det innebär ny vecka och nya möjligheter. Jag har nu läst igenom bedömningsunderlaget till min bangårds-LIA.

43,5h fick jag ihop. Målet är 500h innan sista LIA-perioden startar. 500h är minimikravet för att klara lokförarutbildningen. Jag vet inte hur det är hos andra företag men hos Green Cargo finns de möjlighet att få räkna med vissa av timmarna från sista LIA-perioden som körtimmar. Alltså timmarna du måste ha gjort hos Green Cargo innan du får köra tåg själv.

Under alla de dagarna jag haft LIA har jag fått göra alla moment som finns att fylla i. Det är bra. 4 av dessa saker betygsätts med antingen godkänd eller icke godkänd och jag fick godkänt i allt. Det man fick betyg i var följande:

  • Koppling av fordon
  • Av- och påstigning under färd
  • Uppmärksamhet vid aktivitet i spårområdet
  • Uppsikt vid växling

Sedan finns det några punkter som ingår under övriga moment som ej ingår i betygssättningen som jag har gjort. De är följande punkter:

  • Bromsprov – Grundprov
  • Bromsprov – Övriga bromsprov
  • Funktionskontroll
  • Säkrande av fordon mot rullning
  • Användning av bangårdsradio
  • Signalgivning vid växling.

Det var egentligen bara en punkt som jag inte gjort än men det finns gott om tid till det sen vid senare LIA-perioder och de är punkten:

  • Säkerhetssamtal med trafikledning

Idag ska jag slöa hela dagen och plugga lite franska. Jossan har också börjat plugga lite franska sa hon. Undrar om det är TGV i Frankrike som hägrar. Hon på bangården i Älvsjö och trivs både med LIA:n och Stockholm och vill inte åka hem säger hon.

I morgon ska jag läsa ATC. Vi har bara gått igenom det lite snabbt och bloggerskan Mikaela som även hon läst i Mjölby tipsade om att sätta sig in i ATC innan första körLIA:n och det är väl ganska logiskt när man tänker efter.

Jag har varit i kontakt med min klasskompis Jonas idag som tog över LIA:n efter mig och han är helnöjd redan. Han sa att han vet att han valt rätt bransch upphöjt till 10 som han beskrev det. Jag har varit i kontakt med väldigt många i klassen på ett eller annat sätt under veckan som varit och det verkar inte vara några sura miner någonstans. Lokförarna säger allihop att de inte kan tänka sig att jobba med något annat och vi elever börjar redan känna samma sak.

Alla säger att de är intresserade av att anställa oss och sa hur vi skulle gå tillväga med LIA:n för att få anställning på Green Cargo. De vågade nästan lova oss att vi kommer få jobb hos dem efter skolan om vi spelade våra kort rätt. Men samtidigt är det ju svårt att veta exakt hur läget ser ut om ett år. Men det känns ju skönt att de tror att situationen kommer se ut så i alla fall..

Nu ska jag skämma bort min hund med en långpromenad.
Ha en bra dag alla knasbollar därute…

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

2 reaktioner till “Bangårds-LIA”

  1. Kom på en bra järnvägssida, som jag använde under utbildningen. Vet inte om du redan stött på den, jarnvag.net heter den i alla fall.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg