Jag ska bli lokförare

Ännu en perfekt dag på Green Cargo är slut.
Dagen började med att klockan ringde 04:00, det är super tidigt jag vet, men när man gillar det man går upp för och åker iväg till så är det inte alls så farligt att gå upp tidigt. Allt handlar bara om att man ska komma i säng tidigt kvällen innan.

Jag tar det väldigt lugnt på morgonen. Jag är av uppfattningen att om man stressar på morgonen så blir hela dagen stressig. Idag hade jag ingen mat hemma i vanlig ordning för att jag var för slö för att fixa det igår så jag var tvungen att svänga förbi Shell och köpa mat på väg till jobbet. Hällde även i mig en Redbull jag köpt på macken. Resan upp till Nässjö gick bra, det är inte många bilar ute vid den tiden på dygnet så man behöver knappt aldrig blända av stålkastarna vilket är ganska skönt.

Jag gillar lugnet som är ute riktig tidigt på morgonen. Inne på Green Cargo är det också väldigt tyst och lugnt. Det är nog alltid någon där men frågan är vart de håller hus. Jag ser dem aldrig på morgonen.

Green Cargo
Så här ser det ut utanför Green Cargo Nässjö kl. 05:10

Varje morgon gör man typ samma saker i någorlunda samma ordning. Först hänger jag in väskan i mitt skåp. Omklädningsrummen är väldig fräscha, det finns duschar mm och till och med en stor fin bastu. Hela Green Cargos byggnad känns fräsch så jag antar att den inte har så många är på nacken. Det kanske någon av lokförarna som följer denna bloggen har mer koll på än jag.

Jag tömmer fickorna på privata saker förutom min iPhone och lägger allt i min jacka och hänger in i skåpet. Sen går jag ut till köket och tar en kopp varm choklad och sätter mig vid något av borden och spelar lite spel på mobilen, läser nyheterna, kollar mailen mm. När jag är på jobbet så smsar eller Facebookar jag inte med mera. På mitt förra jobb tror jag att jag var inne på Facebook 3 gånger på arbetstid och då satt jag ju ändå och jobbade vid en dator. Men sådan saker kan man göra efter jobbet. Innan jobbet brukar jag läsa alla meddelanden mm jag fått men svarar väldigt sällan på dem på morgonen. Det är jag för slö för.

kaffemaskin
Denna maskinen är nog den heligaste på hela företaget.

De andra gubbarna trillar in en efter en och de gör samma sak, de går till sitt skåp och lägger in sin väska och hänger av sig jackan. Sen går de till kylen och lägger i sina matlådor, sen går de till kaffeautomaten och tar en kopp kaffe, och efter det så sätter de sig ner och pratar och kollar mobilen.

När kaffet är slut och alla som ska jobba ihop har kommit så går vi och printar ut listorna med dagens todo’s. Vi diskuterar hur vi ska lägga upp förmiddagen och sen går vi i samlad trupp ner och sätter på oss varselkläderna. Jag och min handledare Johan fick ju var sin kalldusch sist så våra kläder hängde i torkrummet. Johan tyckte min jacka var för kall och gav mig och Erik varsin helt ny vinterfodrad varseljacka.

torkrummet
Torkrummet är guldvärd när det är snöslask, kallt och blött. Här finns hängare för kläder, ställ till handskar och skotorkare.Torkrummet används flitigt sådana här dagar.

När vi satt på oss varselkläderna så går vi till rummet bredvid precis vid utgången. Där har vi all elektronik och deras laddstationer. Vi plockar på oss det som kan behövas, jag brukar bara ta en komradio och radiostyrningsdosan till radioloken. Men det finns ficklampor, handdatorer mm. Vet inte ens vad allt i det rummet är och inte vad man skulle kunna tänkas behöva en handdator till.

laddrummet
Laddrummet är det sista rummet man går till innan man lämnar byggnaden och det första man går till när man kommer tillbaka efter arbetsdagens slut.

När man plockat på sig utrustningen man behöver så sätter man på sig mössa och handskar och går ut. Alldeles runt hörnet står alla loken uppställda med tågvärme inkopplat. Man slår av tågvärmeposten och rycker ut kabeln och klättrar upp i loket. Idag var det två stycken multade (ihopkopplade) Td-lok som stod där och väntade på oss. Mäktigt!

td-lok
Visst är det en vacker syn att se två fina gröna Td-lok multipelkopplade. Men man fattade att dagens vagnar skulle vara väldigt långa och tunga.

Jag sa att jag gillar V5 loken häromdagen. Det gör jag, de är smidiga på flera sätt, men problemet med dem är att de inte är så lätta att radiostyra finkänsligt eller vad man ska säga. Det blir ketchup effekten av det hela. Börjar man gasa kommer allt på en gång, så fort man hör motorn varva upp måste man frikoppla direkt om man ska smyga fram. Man misslyckas ibland kan jag säga. Samma sak gäller bromsarna. De slår till helt plötsligt fast man försökt smyga och man lossar direkt men de hinner ändå bromsa ner till stopp. Td-loken är mycket enklare så sätt, men de är STORA. De är högre så det är längre att hoppa när man hoppar av i farten mm.

Medan man startar upp TD-loken som tar ett litet tag så starta vi upp våra komradios. Handledaren kontaktar TKL och ber honom lägga vägen till vallen och frilägga växlarna lokalt så vi kan ställa om dem själva. Handledaren har på volymen på sin och jag och Erik har våra nervridna för att undvika rundgång och vrider bara upp volymen när vi går iväg någonstans utan handledaren. Idag fick jag tag på en bra som man faktiskt hörde vad de sa i så man slapp gissa hela tiden.

komradio
Komradion fäster vi i jackan i en liten ögla på vänster sida. Den har vi till ganska mycket.

Erik körde på förmiddagen. Erik släppte av mig vid några vagnar så jag kunde klargöra dem för skjutsning från vallen medan de hämtade vagnar som vi skulle fixa i ordning och bromsprova. Vi kopplade riktigt tunga och långa tågsätt idag. Trodde aldrig vagnarna skulle ta slut. Men Td-loken drog dem utan problem.

Min klargöring av vagnarna gick ganska smidigt. Några av vagnarna satt inte ihop men Niklas som skickade vagnar ner från vallen skickade dem med sådan hög fart att de gick ihop tillslut så jag kunde koppla utan att någon knuffade ihop dem med loket. Jag hjälpte Niklas att lägga växlar medans Erik bromsprovade tågsättet som skulle iväg med de multade Tdloken. Passade även på att ta lite selfies samtidigt och filma lite. Tyvärr insåg jag att det var vagnar med graffiti på samtliga mina videos så ni får inte se dem här. Vi i denna branschen ger inte klottrare kred genom att publicera deras verk för allmänheten. Tvärt om så tejpar man över taggar mm på klottret.

Det var alldeles för varmt för mig med vinterjacka. Jag fick ta av mössan och knäppa upp jackan ordentligt, svetten verkligen rann ifrån mig. Vi kopplade ihop vagnarna ganska fort och började dra bort dem till spåren de skulle hämtas ifrån. Morgonen hade flutit på bra och det började bli dags för lunch. Vi satte oss i lunchrummet och började prata med andra lokförare på plats. Vår klasskompis Oliver var där bland annat. Han hade en körning till Boxholm idag.

Erik berättade att Linnéa i klassen hade fått sin körLIA i Nässjö, vad konstigt sa jag för hon hade två veckors körLIA i Göteborg veckorna efter mig. Vi har haft svårt att få LIA platser denna perioden på grund av olika omständigheter så de flesta hade bara fått ut hälften av sina LIA veckor. Jag har ju tex denna veckan på bangården men skulle egentligen ha nästa vecka också men då för Jonas i klassen sin LIA i en veckan i stället. Vi får dela broderligt.

Men det trillar in lite LIAplatser hela tiden så det verkar lösa sig för alla. Jag hade ju i alla fall fått två veckor av fyra i Göteborg på Green Cargo som var mitt första val så jag var ganska nöjd. Men jag sa till Erik att hoppas de ringer och säger att jag kan få Linnéas veckor i Göteborg då så att jag får ut mina 4 veckor.

De ringde från Hallsberg och sa att kontainervagnen som vi just fixat ihop i ett av vagnsätten och som skickas strax var för liten och var tvungen att bytas ut. Det var inte roligt för merjobb är aldrig kul särskilt inte när det måste ske direkt och inträffar på en rast. Vi gick ut, tog V5 loket och kopplade på vagnsättet drog upp den på vallen, släppte ner vagnen på ett spår, hämtade en ny vagn på ett annat spår och backade tillbaka hela tågsättet på rätt spår igen. Det tog lite tid även om det låter som att det går på några minuter. Vi fixade med lite annat också och åkta tillbaka lagom till en tidig lunch.

Vi hängde kläderna i torkrummet och Erik behövde torka sina skor som läckte i skotorkaren. Det är en slang med varmluft som man sticker ner i skorna. Jag stack ner dem i mina handskar i stället och hängde upp min jacka. Vi satt och pratade med en annan lokförare på lunchen och lite allmänt med gubbarna på Green Cargo. Green Cargo är ett bra företag med massa sköna människor. Är alla lokförare lika galna så har jag verkligen hamnat rätt här i livet. Väldigt skön stämning.

Efter lunchen så var det min tur att köra radiolok medan Erik fixade vagnarna. Vi träffade på Rickard som utbildat oss i signaler som jobbar som lokförare på Green Cargo och vi växlade några ord. Sedan tog jag ett Td-lok och skjutsade iväg dem och släppte av dem vid dagens sista projekt. Det var i stort sett klart men de kollade alla koppel mm och började gå längs med vagnarna till bakre ändan. Det var ett riktigt långt lok och det tog väldigt lång tid för dem att gå bort. Jag kopplade på loket på vagnarna och kopplade ihop luftslangarna, kiken var öppen längst bak så jag kunde inte släppa på luften än.

Radiodosa
När man väntar på att de andra ska bli klara så är det lätt hänt att man tar några selfies. Här försöker jag visa radiodosan när den sitter på magen.

Efter ett bra tag sa de på komradion att jag kunde släppa på luften och den gick igenom hela vagnsättet och ut längst bak precis som den ska. De stängde kiken och jag fyllde på huvudledningen.

Tåg
Här har jag parkerat och just hängt av vagnarna medan Erik och Johan kopplar på i andra ändan.

När det var klart gjorde vi ett täthetsprov från radiostyrningsdosan. Det var något nytt för mig så jag fick instruktioner genom radion hela tiden. Efter provet var klart så gjorde vi ett bromstest. Jag drog upp vagnsättet till spåret det skulle hämtas i från och släppet av Erik och Johan. De försvann längst bak igen och det tog tid som vanligt. Jag kopplade loss loket och hängde upp slangar och koppel. Det kom ett RE lok och kopplade på i andra ändan och drog iväg med allt. Även de andra vagnarna på spåren bredvid åkte iväg en efter en innan Erik och Johan var tillbaka.

Vi åkte tillbaka till GC och stängde av loket. Jag kände att jag hade lärt mig massor och börjat få i alla fall lite rutin på saker och ting nu. Det var bra för jag är ledig på lördag så jag har bara en dag kvar på söndag att lära mig växling ordentligt. Vi gick in i laddrummet och hängde av oss allt och satte det på laddning. Vi önskade Johan en trevlig helg och började bege oss till våra bilar. Vi var båda nöjda med dagen. Jag var superglad att jag fått köra Td-loket och att inget egentligen hade strulat på hela dagen.

Jag gillar humorn och jargongen på GC. Jag känner att jag passar in i gänget. Jag känner att jag valt rätt här i livet och det gör mig otroligt glad. Jag har svävat på moln i flera månader nu och i stället för att det skulle mattas av blir det bara starkare och starkare på grund av allt man får uppleva som är jätte kul. GC’s gubbar verkar helt tokiga så där passar jag in bra. Vi har samma humor med mera. Det är kul att få träffa så många lokförare och prata med dem. De bekräftar bara att jag valt helt rätt väg här i livet. Men jag fattar det knappt än för det känns nästan lite overkligt bra.

När jag kom hem så ringde telefonen. Det var från skolan, jag fick Linnéas praktiktider också så nu var jag äntligen upp i mina 4 veckors körLIA. Saker och ting går verkligen som på räls nu. Men det är väl inte så konstigt.

Jag ska ju bli lokförare…

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

5 reaktioner till “Jag ska bli lokförare”

  1. Två gånger när jag haft långrast på vår depå i Götet, så har kaffemaskinen varit trasig. För min del har det varit lugnt, jag dricker ju sällan kaffe. Men när stordrickarna kommer…

  2. Som tur är finns det en kaffemaskin inne på kontoret också. Men det var ju SÅÅ jobbigt att gå dit för att hämta kaffet 🙂

  3. Gratulerar till fyra veckors kör-LIA !
    Önskar dig en trevlig praktiktid, med flera Posttåg (;

    Vi möts kanske en vacker dag .

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg