Det där med positivitet

Hej på er alla lingontroll därute.

Idag är det dags för denna bloggens första gästbloggare. Hon är en vän till mig och heter Jennika och har precis kommit in på sin drömutbildning. Hon läser till:

Hälsoutvecklare
Cert. Personlig tränare
Cert. Kostrådgivare
Cert. Massör.

På hennes blogg http://fitandfight.devote.se/ kan ni följa hennes resa mot just hennes drömmar. Jag gillar verkligen hennes blogg. Här nedan får ni ett smakprov.

 

Jag älskar att arbeta med det mentala hos människor. Det är ett ämne som jag brinner starkt för. Psykologi A & B och Psykiatri var mina favoritämnen i gymnasiet. Och att vi nu har ett liknande ämne i utbildningen nu är så guld för mig. Så härmed kommer jag därför skriva ett inlägg om hur DU kan påverka hur du mår.

Hälsoutvecklare och bloggerska
Hälsoutvecklare och bloggerska

Dem senaste veckorna har vi pratat mycket om KASAM i skolan – Känsla av sammanhang. I det begreppet finns 3 olika delar som är: Hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet.

Hanterbarhet: Är hur du reagerar i en situation och hur du hanterar den. Du kan välja att göra dig själv till ett offer ELLER se till att du inte förblir ett offer för en viss situation. De som väljer att inte göra sig själva till offer i en situation har lättare att hålla sig friska – motståndskraftiga mot t.ex. stress.

Begriplighet: Här handlar det om att våga begripa sig på olika händelser. Kan man detta så håller man sig i hög utsträckning friskare än andra människor som inte har denna förmågan. Struktur i livet är viktigt. Se därför till att ha struktur i ditt liv.

Meningsfullhet: Här är det viktigt att hitta en mening med alla delar i livet. Ställ dig själv frågan: Vad är meningsfullt för dig? Min skola är t.ex. meningsfull, allt jag gör i min vardag är meningsfullt. Sedan har jag ett mål i livet som är meningsfullt både nu och sen när jag uppnått målet. Även dem minsta grejerna i ditt liv är meningsfullt.

I alla dessa 3 beståndsdelar är det viktigt att ha en positiv inställning. Det är bevisat på forskning att de som har ett salutogent tänk har en större energibalans i livet. De människor har en större motsåndskraft när det kommer till stress och annan ohälsa. Med salutogent menas med att man uppmuntrar det friska hos sig själv. Att man är positiv. Man kan till exempel ha huvudvärk men ändå känna att man mår bra och är glad – det är ett salutogent tänk om man ska skriva ned ett exempel. Sjukvården t.ex. har ett patogent sätt att reagera på. Där fokuserar dem enbart på det som inte är friskt. Även många människor har ett patogent tankesätt – dem fokuserar på det dåliga hos sig själv. Dessa människor blir lättare sjuka och har ingen motståndskraft för stress. De har sämre energibalans i kroppen än de som har ett salutogent tänk.

Alla individer kan påverka hur dem väljer att dem ska må. Men för vissa krävs det stor ansträngning och mycket övning. Men glöm inte – du kan uppnå ett salutogent tänk. KASAM – känsla av sammanhang. Bara du själv har vilja till det.

Just därför har jag en uppgift till ALLA er läsare. Oavsett vad du har för tankesätt kring dig själv och omgivningen: Ikväll ska ni skriva upp 10 punkter som DU är stolt över. Vad är du bra på? Vad är du stolt över hos dig själv? Fokusera enbart på det positiva.

Anledningen till att man inte ska fokusera på det negativa är för att då är risken väldigt stor att de negativa punkter som man skriver ner blir desto fler än de positiva. När det kommer till hälsocoachning – som detta inlägg handlar om så ska man som coach lyfta fram individen och inte sänka den.

T.ex nr 1.
Klient: Jag har inte slutat röka ännu. Jag är så dålig. Jag kommer aldrig lyckas.
Coach: Nehe. Och varför har du inte slutat röka då?

Visst låter det inte roligt?

Därför ska konversationen vara såhär istället:
Klient: Jag har inte slutat röka ännu. Jag är så dålig. Jag kommer aldrig lyckas.
Coach: Du har inte slutat röka ÄN.

Visst låter det roligare? Visst inger det ett hopp om att “Jag kommer kunna sluta röka”?

Så lyft fram ALLT det positiva hos dig själv. 10 punkter. Det kan vara från att “Jag är stolt över att jag har diskat idag” eller “Jag är en JÄVEL på att laga mat. Det är jag stolt över!”. Lyft fram både stora och små grejer. Fokusera enbart på det positiva. Ös på med beröm!!! Glad

Vi hade denna övningen i skolan igår. Vi skulle gå runt och mingla i klassrummet. Man fick höra allt ifrån att en viss person tycker han/hon är bra på att skala potatis till att han/hon är en bra lyssnare, bra på att skriva, bra på att skrika, bra på att visa känslor osv. Det blev en underbart positiv energi i hela klassrummet.

jennika
Jennika 

http://fitandfight.devote.se/

 

Vi tackar Jennika för denna gången och hälsar henne välkommen åter. Är det någon mer som är sugen på att gästblogga så är det bara att höra av sig.

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg