Koppartjuv med livet som insats

Idag har vi varit i spårområdet på rundvandring igen med fokus på el och elsäkerhet. Det är alltid kul att få komma ut och se hur allt funkar på riktigt. Vi har läst om det i skolan förra veckan. Det är inte så invecklat som man kan föreställa sig. Innan rundvandringen fick vi en kort genomgång om hur arbetsdagarna kan se ut för dem som jobbar med elen utmed spåren. Saker och ting slits ju ut ibland och måste bytas så klart, men sen finns det ju koppar tjuvar också.

Koppartjuvar verkar veta exakt vad de gör, och livsfarligt är det också. Både för dem som stjäl koppar men även för dem som befinner sig i spårområdet efteråt när systemet är strömsatt igen. Jag har alltid undrat hur det kommer sig att ingen ser något och larmar men det fick man en förklaring på. Som sagt de är smarta och vet vad de gör. De ger sig ut och stjäl koppar och tjänar några tusenlappar, samtidigt som de riskerar både sina egna och andras liv.

vandring
Jag brukar låtsa att jag är med i filmen Stand By Me när vi är på våra vandringar i spåret =)

 

Strömmen i kontaktledningarna ligger på 16 700 volt. Det är ganska mycket men den transformeras ner i tågen innan den når motorn. Efter den varit i motorn går den ut i ena rälen genom hjulen på loket. Sen kommer de beryktade kopparkablarna som är en skyddsjord som går från rälen till stolpen. Skyddsjorden sitter där av en anledning, strömmen måste ta vägen någonstans annars blir det farligt på riktigt.

Man har redan fått vara i kontakt med mycket tågfolk i skolan och alla verkar väldigt bra med kul humor. Enda gången man ser en gnutta irritation så är det när det talas om koppartjuvar eller klottrare. Det gör livet surt för alla järnvägare. Klottrare är ett kapitel för sig. Spelar ingen roll om du är lång ute i skogen och det står ett elskåp där så har någon klottrare hittat dit och klottrat lite. Klottersaneringen kostar stora pengar varje år och det mesta klottret/graffiti jag sett i mitt liv är riktigt kasst faktiskt. Klottrare är puckon med för mycket självförtroende helt enkelt.

Visste ni förresten att diesellok går på el? Dieselmotorn driver nämligen en generator som ger ström till elmotorerna. Så dieselmotorerna är aldrig inkopplade till växellådor som sen ger kraft ner till hjulen som jag har trott hela mitt liv.

Efter rundvandringen så hade vi prov i elsäkerhet. Det innebär att vi nu har gjort allt viktigt för att få börja vistas i spår och för att få åka med i förarhytten på tågen och ha praktik på bangårdar mm. Det känns bra. Jag gillar verkligen att plugga, särskilt till lokförare för allt vi läser är intressant, men man är riktigt sugen på att få sticka i väg och praktisera snart. Det blir medåkning nästa vecka och sen blir det praktik hela November och December.

JTF
Lektyr för tågnördar

Det mesta av vårt utbildningsmaterial finns på en server på skolan. Det är smidigt, vi har bara fått en bok hittills som verkar riktigt bra. Den svenska järnvägen heter den. Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter eller JTF som den kallas i folkmun hos oss lokisar är en 828 sidor tjock handbok. Den kommer vi använda oss av mycket och finns att laddar ner från servern eller från Transportstyrelsens hemsida. Den har jag varit så duktig och beställt i tryckt form nu för den blygsamma summan av 1113:- inkl frakt. Nu ska tågnörden i mig gödas till bristningsgränsen.

Författare: Lokförarbloggen

Lokförare, djurvän, bloggare, löpare, ölbryggare, livsnjutare

2 reaktioner till “Koppartjuv med livet som insats”

  1. Det finns även diesellok som är av dieselhydralisk typ kopplade med växellåda ut till hjulen. Till exempel Mak g1205/1206. Finns även exempel på dieseldrivna motorvagnar som har samma konstruktion. Så du var inte helt ute och cyklade förut. Sen finns det dieselektriska lok som du skriver t.ex t44, td, tmx m.fl. Hälsningar lokis

  2. Ok för den infon, vi kommer ha fordonslära nästa termin, det ska bli riktigt intressant. Ursäkta att jag inte godkänt detta inlägget tidigare men jag hittade det i spamkorgen nyss. Men nu är dina inlägg avmarkerade som skräppost.

Kommentera gärna, jag älskar att få kommentarer på mina inlägg